• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۶۶۹۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷
همدان » اجتماعی
گزارش مکتوب...

چالش بزرگ افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه

افتتاح آزاد راه همدان ساوه در سال ۹۴ نوید بخش تحولی بزرگ در حمل و نقل بار و مسافر بویژه در غرب کشور بود و در نخستین گام، مدت طی مسیر همدان تهران را دو ساعت کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکزهمدان، آزاد راه همدان ساوه به طول ۱۷۵ کیلومتر به عنوان بخش مهمی از آزاد راه غرب کشور و قسمتی از آزاد راه کربلاست. 
این آزاد راه با هدف رفع مشکلات موجود راه‌های اصلی غرب کشور و دسترسی سریع به این استانها، کوتاه کردن زمان مسافرت و امکان ارتباط سریع بین ایران و کشورهای مسلمان آسیای میانه به کشورهای عراق و سوریه و همچنین کشورهای اروپای حاشیه دریای مدیترانه و احیای جاده ابریشم ساخته شده است. 
در کنار همه فوایدی که تاکنون این آزاد راه مهم داشته، اما اخیرا" افزایش آمار تصادفات در این بزرگراه موجب برخی نگرانی ها شده است. 
بر اساس گفته مسئولان راهنمایی و رانندگی آمار تصادفات که بیشتر از نوع واژگونی است در این آزاد راه افزایش داشته است.
 زنگ خطر افزایش واژگونی ها را در این آزاد راه سردار مهری، رئیس پلیس راه کشو، نوروز ۹۵ در بازدید از این آزاد راه به صدا درآورد و گفت: میانگین حوادث منجر به واژگونی در آزاد راه های کشور ۴۵ درصد است در حالی که این میزان در آزاد راه همدان ساوه ۶۳ درصد است.
 سردار مهری در آن هنگام دستور داد تیم ویژه ای برای بررسی این مشکل و حل آن تشکیل شود که البته تاکنون هیچگونه نتیجه عملی نداشته است. 
پس از سفر رئیس پلیس راه کشور به استان همدان و هشدار جدی وی نه تنها شاهد کاهش روند واژگونی خودروها در این آزاد راه نبودیم بلکه رفته رفته این آمار رو به افزایش هم گذاشت. 
آقای شاکری، کارشناس راهنمایی و رانندگی با اشاره به واژگونی خودروها در این آزاد راه می گوید : بیشترین حوادث رانندگی آزاد راهها در کشور در آزاد راه همدان ساوه به وقوع می پیوندد. 
او با اشاره به آمار حوادث رانندگی در طول سال گذشته می افزاید: بیش از۹۰ درصد حوادث رانندگی در آزاد راه همدان ساوه از نوع واژگونی است که باید راه حلی برای آن جستجو کرد. 
این کارشناس راهنمایی و رانندگی میزان حوادث رانندگی در آزاد راه ها را در هر ده کیلومتر، ۳ فوتی در طول سال بیان می کند و می گوید: این آمار در آزاد راه همدان ساوه به ازای هر ده کیلومتر ۸ نفر است که دو و نیم برابر میانگین کشوری است. 
رئیس پلیس راه استان همدان هم با اشاره به افزایش تلفات و حوادث رانندگی در این آزاد راه می گوید: از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت ۹۶ در مقایسه با همین مدت در سال گذشته، حوادث رانندگی سه برابر افزایش داشته که همگی از نوع واژگونی بوده است. 
سرهنگ عزیزی همچنین با اشاره به حوادث رانندگی در بازه زمانی سه ماهه تابستان ۹۵ در مقایسه با تابستان ۹۴، که مربوط به اوج مسافرت های برون شهری در سال قبل بوده است هم می گوید: میزان حوادث رانندگی پنج و نیم برابر افزایش داشته و از تعداد ۷۸ مورد حادثه رانندگی، ۷۵ مورد از نوع واژگونی بوده است. 
او در مورد علت وقوع اینگونه حوادث رانندگی معتقد است: بزرگراه همدان ساوه بین شمال و غرب و جنوب کشور واقع شده و مسافران در بین این مسیر دچار خستگی و خواب آلودگی می شوند. 
سرهنگ عزیزی همچنین نبود استراحتگاه و پارک های حاشیه ای در فواصل این آزاد راه را از دیگر عوامل وقوع اینگونه حوادث برمی شمرد.
سرهنگ عزیزی با اشاره به تلاش هایی که برای حل مشکل این آزاد راه شده می گوید: قراردادی بین پلیس راه ناجا با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای منعقد شده است که بر اساس آن، این سازمان موظف شده تا در فاصله های ۲۵ کیلومتری، پارک های حاشیه ای ایجاد کند که متاسفانه این سازمان تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده است. 
در این میان سازمان راهداری و حمل نقل جاده ای هم توپ را به زمین ناجا می اندازد و منکر چنین توافقی می شود. 
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان می گوید: چنین تعهدی بین سازمان راهداری و ناجا نبوده است و اگر ناجا به جای فرافکنی تعداد نیروهایش را در این بزرگراه افزایش دهد جلوی اینگونه حوادث تلخ گرفته می شود. 
آقای رودباری در پاسخ به انتقاد کمبود مجتمع های رفاهی در طول آزاد راه می گوید در طول مسیر سه مجتمع رفاهی وجود دارد و مجوز یک مجتمع رفاهی هم صادر شده است و اگر مشکل افزایش حوادث مربوط به مجتمع های رفاهی است پس چرا در قطعه ای از آزاد راه که در استان مرکزی قرار دارد فقط  بایک مجتمع رفاهی، چنین حوادثی رخ نمی دهد. 
رئیس پلیس راه استان در پاسخ به این سخنان می افزاید: از آنجایی که اداره این آزاد راه به بخش خصوصی واگذار شده، این بخش هم تمایلی به ایجاد امکانات عمومی و رفاهی ندارد و فقط به فکر منافع خود است و مجتمع هایی که به همین منظور ایجاد شده است کارویژه چندانی به جز عرضه بنزین به مسافران ندارند. 
رئیس پلیس راه استان در مورد دوربین های ثبت تخلف در این آزاد راه نیز می گوید: در این مسیر ۵ دوربین ثبت تخلف وجود دارد که قرار است تا ۱۴ دوربین افزایش یابد که امیدواریم هر چه زودتر عملیاتی شود. 
رئیس پلیس راه استان با اشاره به آمارها همچنین معتقد است فقط دو آزاد راه در کشور دو باند رفت و دو باند برگشت دارند که در همدان و قزوین واقع شده است که عرض کم مسیرها از دیگر عواملی است که موجب شده بیشترین حوادث آزاد راهی را در کشور به نام خود ثبت کنند. 
آقای اکبری، کارشناس ترافیک نیز، همسطح بودن جاده، سرعت بالای رانندگان عبوری و انحراف به چپ خودروها را در واژگونی خودروها موثر می داند. 
او نبود علایم و دوربین کنترل سرعت و روشنایی به اندازه کافی و کمبود وسایل نقلیه راهداری به ویژه در فصل زمستان را از دیگر مشکلات این آزاد راه بیان کرد.
 آقای حسینی، راننده خودرو سواری عبوری از این مسیر، نبود استراحتگاه را یکی از مشکلات این آزاد راه می داند و آنرا بسیار خسته کننده می داند. 
آقای بیاناتی، راننده کامیون که بیشتر از این مسیر عبور می کند نیز با تایید وقوع حوادث رانندگی از نوع واژگونی در این بزرگراه، معتقد است رانندگان با سرعت بالا حرکت می کنند و مسیر هم هیچگونه جاذبه ای ندارد و پس از مدتی چشم ها را خسته و خواب آلود می کند. 
آقای سبحانی، راننده اتوبوس هم معتقد است در این آزاد راه عوارض زیادی از رانندگان گرفته می شود ولی در ازای آن کمترین خدمات و امکاناتی به رانندگان و خودروها ارائه نمی شود. 
آقای شاکری، کارشناس راهنمایی و رانندگی ایجاد پارکینگ با امکانات اولیه و برج نوری را موجب ترغیب مردم برای توقف در این استراحتگاهها می داند که موجب می شود با نشاط و روحیه بهتری به مسیر خود ادامه دهند. 
او هوشمند کردن مسیر آزاد راه را با نصب دوربین های کنترل سرعت و ثبت تخلف، در کاهش حوادث جاده ای موثر می داند.
 این کارشناس راهنمایی و رانندگی می افزاید در برخی از نقاط آزاد راه قیرزدگی وجود دارد که هنگام رانندگی موجب لغزندگی جاده و در نتیجه افزایش حوادث رانندگی می شود.
 آقای شاکری افزایش تعداد شیارهای لرزاننده در حاشیه و عرض جاده را از دیگر راههای کاهش حوادث در این آزاد راه بر می شمرد. 
در پایان به نظر می رسد در گام نخست مسئولان باید قبول کنند که با افزایش واژگونی خودروها در این بزرگراه که از مسیرهای اصلی کشور به شمار می رود، پیش از آنکه به یک بحران جدی تبدیل شود با هماهنگی و همدلی، دست به اقدامی بزنند و چاره ای بیاندیشند. 
ایجاد یک تیم کارشناسی قوی با بهره گیری از آرای صاحبان تجربه و متخصصان حمل و نقل و ترافیک می تواند قدم بعدی برای حل این مشکل قلمداد گردد. 
توجه به نظرات کارشناسی و مردمی که در این گزارش ذکر شد می تواند در آغاز راه تا حدودی راهنمای این تیم کارشناسی باشد.
تحقیق و نگارش:حسن شعبانلو

چالش بزرگ افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه چالش بزرگ افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه چالش بزرگ افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه چالش بزرگ افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه چالش بزرگ افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه چالش بزرگ افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه چالش بزرگ افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه چالش بزرگ افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه چالش بزرگ افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه چالش بزرگ افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه چالش بزرگ افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه چالش بزرگ افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
کشت موفق گیاه کینوا در زارچ
برگزاری آزمون پذیرش وکالت در گیلان
کتابخانه‌ای با ۵ هزار جلد کتاب کودک
دستگیری باند حفاران غیرمجاز در میانه
صدور هشدار سطح زرد هواشناسی در خراسان جنوبی
اسامی مسافران حادثه واژگومی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم
هشدار مدیریت بحران در پی تداوم بارش‌ها در قزوین
دوگانه سوز شدن ۱۱ هزار و ۵۰۰ خودرو در جنوب آذربایجان غربی
انهدام باند ۴ نفره کلاهبرداری سایبری در لرستان
آغازطرح کپه کاری و احیای مراتع دهگلان
دستگیری دو شکارچی و یک صیاد غیرمجاز در شاهین‌دژ
بازداشت طراح ترور وزیر امور مهاجرین سابق افغانستان
برگزاری شب شعر
صعود استقلال جویبار به فینال لیگ برتر کشتی آزاد کشور
ادامه بارش و افت دما در قزوین تا سه روز آینده  
سرعت غیر مجاز عامل واژگونی اتوبوس
قرارداد خرید ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی نهایی شده است
پرچم داری خراسان جنوبی در مسابقه منطقه‌ای طعم امید ۵
افزوده شدن ۹ کلاس به ظرفیت مدارس تفرش
اجرای مصوبه دولت در خصوص بنزین
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
میزان بارش برف در فریدونشهر
بارش نخستین برف و باران پاییزی در سپیدان
آخرین وضع بارش برف در محور‌های مواصلاتی اصفهان
آبگرفتگی معابر شهری در آبادان
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری
ثبت صد میلیمتر بارش در همدان
میزان بارش‌های اخیر در کهگیلویه وبویراحمد تا ساعت ۶:۳۰ امروز
میزان بارش‌های اخیر تا ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه امروز
هدر رفتن آب در تصفیه آب خانگی
جشن نجات ۱۰ هزار جان با سلول‌های بنیادی
پوتین حمایت خود را از دولت ونزوئلا اعلام کرد
خوشحالی مردم کهگیلویه و بویراحمد از بارش باران
شارژ اعتبار دهک‌های درآمدی ۱ تا ۳ از شنبه ۲۲ آذر
بسته فرهنگ و هنر ۱۴۰۴/۰۹/۲۰
دشمن فهمیده ایران با فشار نظامی تسلیم و تصرف نمی‌شود
مخالفت شهرداری تهران با اجرای طرح ترافیک تا پایان سال  (۹ نظر)
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۲ نظر)
شرط آمریکا برای استفاده ترکیه از جنگنده اف-۳۵  (۲ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
آمریکا نمی‌خواهد ایران قدرت تولید کند  (۱ نظر)
نامه وزیر ارتباطات درباره سیم‌کارت‌های سفید  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
بلیت سینما‌ برای بانوان نیم‌بها شد  (۱ نظر)
لالی، اندیمشک و مسجدسلیمان، پربارش‌ترین نقاط خوزستان  (۱ نظر)
۱۳ مصدوم در پی انحراف اتوبوس در جاده دنا  (۱ نظر)
پیشنهاد میزان افزایش حقوق‌ها با دولت، اما تصویب با مجلس است  (۱ نظر)
دیدار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با وزیر محیط‌ زیست کنیا  (۱ نظر)
اجراي مرحله بيست و سوم طرح آرامش در شهر  (۱ نظر)
پویش سراسری درختکاری در گلستان شهدا؛۲۰آذر  (۱ نظر)
رئیس مرکز آمار قوه قضائیه: تا پایان سال مردم دارای دستیار هوشمند می‌شوند  (۱ نظر)