راه اندازی میزخدمت الکترونیکی
رئیس امور سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم از راه اندازی میزخدمت الکترونیکی خبر داد و گفت: اجرای این طرح علاوه بر کاهش ضریب فساد، سهولت را افزایش میدهد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین،فردین خرازی در شورای توسعه و مدیریت راهبردی با موضوع ارزیابی حقوق شهروندی در نظام اداری و میز خدمت با بیان اینکه استان قزوین میتواند در شناسایی گلوگاههای فساد پیشگام باشد، گفت: راه اندازی میزخدمت الکترونیکی، ضریب فساد را پایین آورده و سهولت اجرایی را بالا میبرد.
وی افزود: دستور کار اصلی ما ایجاد میز خدمت الکترونیکی به خصوص در شهرداری هاست و قزوین میتواند در این امر پیشرو باشد.
رئیس امور سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم بیان کرد: انقلاب اسلامی، خدمات بسیار ارزندهای انجام داده است و چهره امروز ایران با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.
خرازی با اشاره به اینکه علیرغم خدمات بیسابقه، با موجی از نارضایتی مردم مواجه هستیم، افزود: اعتراض به فساد گسترده و نارضایتی از پاسخگو نبودن مسئولان، مطالبات واقعی مردم هستند.
وی با بیان اینکه ضعف در قوانین و مقررات باعث نارضایتی مردم شده است، گفت: بر اساس بررسیای که سال گذشته انجام دادیم ۶۲ مصوبه و قانون برای مقابله با فساد احصاء کردیم که رتبه اول دنیا را در این موضوع داریم، ولی متأسفانه با تلاقی قوانین، فرصت را برای سوءاستفاده گران فراهم میکنیم.
رئیس امور سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم با اشاره به اینکه نظام تصمیم گیری در کشور داری مشکلات اساسی است، افزود: شفاف نبودن قوانین، بسترهای مناسبی برای فساد ایجاد کرده است به طوری که در طول سالهای گذشته از رتبه ۳۰ در دنیا به ۱۸۰ سقوط کرده ایم.
خرازی افزود: تصمیم گیریهای غلط باعث نقض حقوق شهروندی شده و در برنامه ریزی ضعف داریم و از سطح ملی استانی تا سطوح پایین تر، برنامه جامعی برای مقابله با فساد نداریم.
وی بر ضرورت بازرسیهای پیشینی و پسینی تأکید کرد و گفت: واحدهای نظارتی و بازرسی باید تلاش کنند تا تخلفی صورت نگیرد.
رئیس امور سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم با اشاره به ضعف آشنایی مردم، مدیران و کارشناسان نسبت به حقوق و تکالیف شهروندی، افزود: متأسفانه نظام آموزشی ما نتوانسته حقوق شهروندی را به درستی آموزش دهد.
به گفته خرازی، برای نخستین بار سنجش میزان رضایتمندی مردم در سه سطح ملی، استانی و سازمان استخدامی و مرکز آمار انجام میشود و ملاک جشنواره شهید رجایی خواهد بود.
وی با بیان اینکه شاخص اصلی ما میزان رضایتمندی مردم خواهد بود، گفت: باید نتیجه سنجش سلامت و فساد، افزایش سرمایه اجتماعی باشد، چرا که اعتماد، انسجام و مشارکت، کلید واژههای سرمایه اجتماعی هستند.
استاندار نیز در این جلسه گفت: همه ما میخواهیم حوزه اختیاراتیمان را افزایش بدهیم و مدیران ما فکر میکنند اگر وظیفهای را به دیگران واگذار کنند، از اختیاراتشان کاسته میشود.
عبدالمحمد زاهدی با بیان اینکه اعمال حقوق شهروندی، وظیفه حاکمیت است و باید ببینیم مدیران ما چقدر به حقوق شهروندی اعتقاد دارند؟ گفت: اولین حقوق شهروند، احترام به انسان و کرامت انسانی است و اتباع هر کشوری که در هر جای دنیا زندگی میکنند، به دلیل تابعیت، از حقوق شهروندی برخوردارند.
استاندار قزوین با گلایه از این موضوع که متأسفانه استفاده از فناوری در کشور، جایگاهی ندارد و مدیران کشور برای برقراری ارتباط با مردم به شیوه سنتی عمل میکنند، گفت: باید با استفاده از فناوریهای نوین، ارتباط حضوری و سنتی ارباب رجوع با مدیران و کارکنان را کم کنیم تا کارها با سرعت بیشتری پیش برود.
به گفته زاهدی، مردم استان از برپایی میزهای خدمت، احساس رضایت نمیکنند و برای برطرف کردن مشکلشان باید حتماً مدیر مربوطه را ببینند و ما باید با استفاده از فناوریهای نوین، کاری کنیم که مردم چنین توقعی نداشته باشند و با استفاده از فناوریهای نوین و دولت الکترونیک با مردم ارتباط برقرار کنند.
استاندار قزوین همچنین بر ضرورت انجام نظرسنجیهای گوناگون و بازرسیهای دقیق برای ارزیابی سیستم عملکردی مدیران وکارمندان و میزان رضایت مردم از آنها تأکید کرد.