حسین کنعانی مقدم
معامله قرن؛ تجارت شکست خورده ترامپ دبیر انجمن بین المللی ضد صهیونیست طرح شکست خورده معامله قرن را به معنای پول گرفتن از عربستان و فروش زمین به فلسطینیان در قبال مهاجرت اجباری دانست و آن را به یکی از تجارتهای ترامپ تشبیه کرد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، حسین کنعانی مقدم در ارتباط زنده تلفنی با رادیو گفت: وگو اظهار کرد: امریکاییها بعد از شکست در طرحهای اختلاف افکن میان اعراب و اسرائیل، امروز تحت عنوان معامله بزرگ قرن اهداف خود را دنبال میکنند که مهاجرت اجباری فلسطینیان غزه یا کرانه باختری به سرزمین جدید را درپی دارد.
وی ادامه داد: این طرح از ابتدا ناقص الخلقه به دنیا آمد، چون نه آرمان و نه مردم فلسطین خواهان آن هستند و نه مردم اردن حاضر به تجزیه سرزمین شان میباشند.
کنعانی مقدم این تجارت ترامپ به معنای پول گرفتن از عربستان و فروش زمین به فلسطینیان در قبال مهاجرت اجباری دانست و افزود: فلسطینیان بارها و خاصه بعد از شکست پیمان اسلو، امروز تنها راه را انتفاضه میدانند و لذا هر جمعه شاهد تظاهرات ملت فلسطین هستیم.
وی گفت: سرزمین فلسطین از مدیترانه تا رود اردن است و همانطور که مقام معظم رهبری بارها اعلام کردند هیچ گونه سازشی نباید بر سر فلسطین شکل گیرد و مردم این کشور سرنوشت خود را تعیین میکنند.
کنعانی مقدم با اشاره به اینکه بسیاری کشورها حاضر به شرکت در نشست فرمایشی بحرین نیستند، تصریح کرد: حتی تشکیلات خودگردان که به سازش و مذاکره تمایل داشت نیز اعلام کرد این طرح به جهنم میرود.
دبیر انجمن بین المللی ضد صهیونیست به رادیو گفت: وگو گفت: این اجلاس و نقشه از هم اینک شکست خورده است و بیشتر به دورهمی میماند که شکست خوردگان را دور هم جمع میکند و قطعا جهاد، انتفاضه و ایستادگی راه رسیدن به حقوق حقه ملت فلسطین است.
کنعانی مقدم یادآور شد: از زمانیکه روز قدس به مسئلهای جهانی تبدیل شد، این روند از کما خارج شد و از سال ۱۹۴۸ بسیاری در پی آن بودند مسئله فلسطین به فراموشی سپرده شود.
سید مهدی رفیعیراد رژیم جعلی اسرائیل نه سرزمین دارد نه مردم یک پژوهشگر مسائل سیاسی گفت: چرا کشورهای اسلامی دستنشانده به ظلم آشکاری که نسبت به ملت ستمدیده فلسطین اعمال میشود، سکوت کردند؟! زیرا برخی حکومتهای دستنشانده خاورمیانه استقلال ندارند.
برنامه "گفتوگوی سیاسی" با موضوع (بررسی و تحلیل شعارهای جهانی انقلاب اسلامی و رهنمودهای امام خمینی (ره)) با حضور دکتر سید مهدی رفیعیراد، کارشناس و پژوهشگر مسائل سیاسی روانه آنتن شبکه رادیوگفتوگو شد.
سید مهدی رفیعیراد در مصاحبه با رادیوگفتوگو عنوان کرد: وقتی یک کشور شکل میگیرد که دارای سرزمین و ملتی باشد، همه جای دنیا این دو خصیصه را دارند که به آنها نام کشور اطلاق میشود بجز رژیم صهیونیستی. رژیمی که نه سرزمین دارد نه مردم. بعد همین رژیم بدون هویت زور میگوید. در این بحث مبنای ما بر بحث علمی است، درباره رژیمی که نه سرزمینی از خودش دارد نه مردمی. در حال حاضر آنچه به عنوان مردم در سرزمینهای اشغالی جای داده شده، مردمی است که از این طرف و آن طرف جمع و به منطقه منتقل کرده است. سرزمینی هم که رژیم صهیونیستی در آن رحل اقامت افکنده، غصبی است.
وی افزود: اگر بخواهم به طور کلی و بر اساس امنیت ملی بحث کنیم، باید بگویم که یک واحد سیاسی در محیط سیاسی و امنیتی پیرامون خودش نسبت به پدیدههای امنیتی موضع دارد. ما چگونه به عنوان یک قدرت منطقهای یک رژیم جعلی را که فاصله بسیاری با واقعیت دارد، بپذیریم؟ حتی نمیتوانیم بگوییم این سرزمین جعلی متعلق به کشوری است که مردمش کافر هستند و به هیچ باوری اعتقاد ندارند؛ لذا وقتی تاریخ سیاسی رژیم صهیونیستی را مرور میکنید به ویژه در حوزه مطالعات ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک، کسانی که برای مدیریت جهان ادعای دستور جهانی کردند، (در کشور ما نیز به غلط به نظم نوین جهانی شناخته شد)، پدیده قلدری درست کردند که حد فاصلی میان جهان اسلام، آسیا و غرب باشد.
پژوهشگر مسائل سیاسی ادامه داد: رژیم جعلی که توانمند برای سرکوبگری باشد و دستش را باز گذاشتند برای جنایتکاری. حال برای باز کردن منطقه و توسعه اسلام انقلاب اسلامی ۴۰ سال پیش با شعار دفاع از مظلوم به میدان آمد. از سویی کارکرد انقلاب اسلامی بازتولید معارف والای اسلامی بوده است و به امت اسلامی گفته، شما میتوانید آزاد، پیشرفته و مقتدر باشید و در عین حال پرچم اسلام را بالا نگه دارید و به کشورهای اسلامی همسایه نگاه برادارنه و حمایتگرانه داشته باشید همانطور که امروز فلسطین نیازمند این نگاه حمایتگرانه از کشورهای مسلمان است.
سید مهدی رفیعی راد گفت: سوال اینجاست که چرا کشورهای اسلامی دست نشانده از شعار انقلاب اسلامی برای آزادی، پیشرفت و اقتدار استنکاف میکنند و نسبت به ظلم آشکاری که به ملت ستمدیده فلسطین میشود، سکوت کردند و حتی نادیده میگیرند؟! زیرا این حکومتهای دستنشانده در منطقه استقلال ندارند، اما جمهوریاسلامی استقلال دارد، اما سایر کشورهای اسلامی که نسبت به مسائل و مصائب فلسطین سکوت کردهاند، استقلالی ندارند تا از این ملت همکیش و هم مسلک خودشان دفاع کنند.
وی در مصاحبه با رادیوگفتوگو افزود: انقلاب اسلامی چه ویژگی نسبت به حکومتهای مسلمان منطقه دارد؟ نخست اسلامی بودن انقلاب و نظام در کشور ماست، بعد مردمی بودن و عدم وابستگی نظام به شرق و غرب جز ارکان اساسی انقلاب اسلامی است و شاهبیت شعارهای انقلاب، استقلال، آزادی، جمهوریاسلامی است که معارضینی دارد. اگرچه شعار برای حوزههای مختلفی موضوعیت دارد و برای اعلام موجودیت، یک ابزار شعار است برای مثال وقتی بخواهند در فرهنگ عمومی کتابخوانی فعلیت پیدا کند، از شعار بهره میگیرد.
پژوهشگر مسائل سیاسی ادامه داد: برای همین در حوزه سیاسی، شعار موضوعیت و رکن دارد، در نظام اندیشه سیاسی به زبان سادهتر ماندگاری شعار سیاسی از یک نظام سیاسی برآمده و حتما معرف یک نظام و سیستم واقعی یک واحد سیاسی است. از طرفی شعار حتما در رابطه با صحنه فعال همان سیاستها موضوعیت دارد؛ لذا آنچه برشمردم ارکان یک شعار سیاسی ماندگار است، شاید بتوان در این رابطه سوال کرد که چه شعاری خوب است و چه شعاری میتواند ماندگار بماند؟ به قول امروزیها، انقلاب اسلامی خیلی یکتا است، یگانگی دارد و نمیتوان گفت: شبیه انقلابهای دیگر است.
دکتر سیدرضا حسینی
شعارهای انقلاب اسلامی برای مردم فلسطین راهگشا و حیاتبخش بوده است
استاد حوزه گفت: شعارهای انقلاب اسلامی نه تنها برای ملت ما حیاتبخش بوده است بلکه همین شعارها به طور عینی در هر کشوری و برای نجات هر ملتی میتواند راهگشا و نجاتبخش باشد و برای همین امروز در فلسطین شعارهای اوایل انقلاب اسلامی را سر میدهند.
حجتالاسلام دکتر سید رضا حسینی، کارشناس مسائل سیاسی و استاد حوزه و دانشگاه در مصاحبه با رادیوگفتوگو تاکید کرد: شعارهای انقلاب اسلامی پس از ۴۰ سال هنوز زنده، پویا و تازه هستند و کاملا کاربردی و کارآمد. اگر شعار، شعاری مبتنی بر دو وجه انسانیت و عقلانیت باشد، آن شعار حتی میتواند فراتر از عمر انقلاب، نظام یا جریان سیاسی ماندگار که دورهای برای خودش داشته و بلندمدت بوده است، دوام بیاورد و همیشه تازه باشد؛ نمونه آن شعارهایی است که در انقلاب امام حسین (ع) و عاشورا وجود دارد، مثل شعار «هیهات من الذله».
وی افزود: شعارهای عاشورا به دلیل ارتباط عمیق و وثیقی که با فطرت انسانی و عقل سالم دارد بیش و پیش از آنکه اسلامی باشد، انسانی و عقلانی است حتی میتواند در تاریخ بشر بماند. اگرچه حسب ظاهر امام حسین (ع) را در صحرای کربلا شهید کردند و به اصطلاح خودشان خواستند بساط و تومار آن جریان را جمع کنند، اما این حرف در دل بشریت و تاریخ ماند، چون به راحتی با فطرت پاک و ضمیر انسانی رابطه برقرار کرد و سخن کاملا منطقی، عقلانی و انسانی است که هر عقل سلیمی آنرا میپذیرد.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: شعارهای انقلاب اسلامی هم به دلیل اینکه منبعث از اسلام و معارف قرآن و اهلبیت بوده، این شعارها کاملا مبتنی بر انسانیت و عقلانیت است و این شعارها ماندگار است و در هر گوشه جهان هر انسان آزادهای با هر دین و ایدئولوژی این شعار به دلش مینشیند و جذبش میکند و میبینید شعارهای انقلاباسلامی پس از ۴۰ سال نه تنها در خود کشورمان رنگ نباخته بلکه در دنیا همچنان پیش میرود و عرصهها و حوزههای جدیدی را باز و دلهای جدیدی را متوجه خودش میکند.
سید رضا حسینی گفت: همه شعارها و ایدهالهایی که اسلام مطرح میکند به دلیل اینکه با انسانیت، عقل و منطق کاملا سازگار است حرفهایش بینالمللی و بین انسانی است و هر انسانی که این حرفها را بشنود، تصور میکند این سخنان متعلق به فرهنگ و ادبیات خودش است؛ لذا شعارهای انقلاب اسلامی دو ویژگی اصلی دارد که این پیش از اسلامی بودن آنهاست یعنی انسانی و عقلانی بودن. بعد این شعارها اسلامی هستند. برای همین وقتی شعار اصلی و بنیادین انقلاباسلامی اسقلال آزادی جمهوریاسلامی باشد، این استقلال و آزادی را هیچ انسان سلیم النفسی در عالم رد نمیکند و برای همه جغرافیا کاربرد دارد.
وی افزود: وقتی با مقابله با ظلم و ستم به انسان، عدم وابستگی به شرق و غرب، عدالتطلبی، طرح شعارهای ایثار و فداکاری و حتی میخواهید دفاع از مظلوم بکنید چتر را باز میکنید، لذا وقتی میگوییم دفاع از مظلوم وظیفه ماست نه مظلوم مسلمان و شیعه بلکه هر انسان درد دیده و عاجز از دفاع از خودش. از سویی شعارهای انقلاب اسلامی نه تنها برای ملت ما حیاتبخش بود بلکه همین شعارها به طور عینی در هر کشوری و برای نجات هر ملتی میتواند راهگشا و نجاتبخش باشد و برای همین امروز در فلسطین شعارهای اوایل انقلاب اسلامی را سر میدهند.
استاد حوزه و دانشگاه در مصاحبه با رادیوگفتوگو عنوان کرد: در سایر کشورهای غیرمسلمان نیز شعارهای انقلاب اسلامی نمود و انعکاس پیدا کرده است به طوری که وقتی حرکت جلیقه زردها در فرانسه را رصد بکنید، یکی از رهبرانشان در مصاحبهای گفت: از انقلاب اسلامی الهام گرفتیم. همچنین حرکت بیداری اسلامی که در بسیاری از کشورهای روی داد، به صراحت آشکار کردند که از انقلاب اسلامی الهام گرفتند و این به معنای شعار صدور انقلابی است که امام خمینی بر آن تاکید داشتند.