فرآیند انتخاب اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ در حالی به صندوقهای آرا رسید که حواشی زیادی اطراف آن شکل گرفت. ابطال چندصد کارت بازرگانی و کارت عضویت در اتاق اهواز به علت سوء استفادههای انجام شده مهمترین اتفاق قبل از روز یازدهم اسفند بود. در روز رای گیری هم به علت افشاگریهای دو گروه در اتاق بازرگانی بندرعباس علیه یکدیگر، موجب شد انتخابات یازدهم اسفند در این اتاق به فرجام نرسد، گروهی در اتاق بازرگانی بندرعباس را گل گرفتند و البته برگزاری انتخابات در این اتاق به صلاحدید انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران که البته خیلیها این انجمن را در حواشی به وجود آمده بی تقصیر نمیدانند به وقت دیگری موکول شد. سوء استفادهها در اتاق بازرگانی شیراز، ساری و ... هم در دور نهم انتخابات اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی مشهود بود. کارتهای عضویتی که ۱۰۰، ۲۰۰، ۳۰۰ و ۴۰۰ عدد آن تمدید شده بود، اما هزینه تمدید فقط از چند کارت بانکی محدود پرداخت شد، به ادعای برخی از اعضای اتاق، در روز رای گیری یعنی در روز یازدهم اسفند ۹۷ سامانه استعلام گیری از کارتها از دسترس خارج میشود و همان کارتهای باطل شده در اهواز و ... رای میدهند. به این اضافه کنید در اتاقی مانند اتاق بازرگانی ساری، اعضای منتخب انجمن نظارت اتاق ایران در پاسخ به درخواست مراجع قضایی و در نامهای به این انجمن قبل از برگزاری انتخابات، اطلاع میدهد که بیش از ۲۰۰ کارت بازرگانی و کارت عضویت از نظر آنان باطل است و باید از دور انتخابات خارج شود، موضوعی که از طرف انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران، ترتیب اثری به آن داده نشد. حالا انتخاب اعضای هیئت رئیسه دور نهم اتاق بازرگانی ایران قرار است از طریق همین اعضایی انجام شود که برخی از آنها با حواشی یاد شده به ترکیب هیئت نمایندگان اتاق ایران راه یافته اند. برای انتخاب هیئت رئیسه، رسانهها را هم دعوت، اما اعلام کرده اند رسانهها خارج از محل رای گیری باید مستقر شوند و حق حضور در جلسه رای گیری را ندارند. سوال اینجاست مگر در رای گیری انتخاب اعضای هیئت رئیسه اتاق بازرگانی دور نهم قرار است چه اتفاقی بیفتد که رسانهها نامحرم هستند. مگر شان اتاق بازرگانی از مجلس شورای اسلامی به عنوان عصاره ملت بالاتر است که نباید فرآیند رای گیری آن به تصویر کشیده شود؟ مگر میشود از انتخاب اعضای هیئت رئیسه دور نهم، خبری پخش کرد، اما سند تصویری به پیوست ارائه نکرد؟ اگر برای رسانههای مکتوب و خبرگزاریها امری پذیرفته شده باشد، برای رسانه تصویری، سند تصویری حتما باید ارائه شود، اینکه رسانهها محدود میشوند بدعت گذاری و نوعی کج سلیقگی است و نشان میدهد یا مسئولان برگزاری این برنامه، خیلی با فضای رسانهای آشنا نیستند و یا شاید هم قرار است خبرهایی اتفاق بیفتد که رسانهها نباید حضور داشته باشند. در حالیکه این رسانهها هستند که بار انتقال مشکلات تولید، صنعت و تجارت کشور را به مسئولان بر دوش میکشند و ایضا پیگیری آن را. به نظر میرسد اعضای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران که همواره بر شفافیت امور و روندها تاکید میکنند خودشان در انتخاب هیئت رئیسه، شفافیت را در معرض دید همگان قرار دهند تا پارلمان بخش خصوصی به دور از هرگونه حرف و حدیث و شائبه دوره نهم خود را آغاز کند.