پخش زنده
امروز: -
امروز اول ماه ذیالقعده، آغازین روز از دهه کرامت و سالروز ولادت بانوی کرامت و مهربانی، حضرت فاطمه معصومه (س) است
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما این روزها یادآور لطیفترین علایق و مهر و وفای کمنظیر یک خواهر به مقام شامخ و معنوی برادر است؛ تا جایی که او را وادار به هجرت کرد و غربت، بیماری و شهادت را در فصل جوانی برای او آسان کرد.
حجتالاسلام علی اشرف عبدی، مدیر معارف قرآن و عترت حرم حضرت معصومه (س) با بیان اینکه با هجرت امام رضا (ع) و پس از آن هجرت دیگر افراد خاندان امام موسی کاظم (ع) به ایران، کشورمان از اقیانوس معارف آن بزرگواران بهرهمند شد، گفت: برای اثبات وجه تمایز حضرت فاطمه معصومه (س) از سایر دختران عصر خود، میتوان به احادیث نقل شده توسط ایشان از اهلبیت (ع) اشاره کرد که تمام آنها پیرامون بحث ولایت است. به طور نمونه، یکی از سلسله سندهای حدیث «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» از طریق حضرت فاطمه معصومه (س) است. حدیث دیگری هم در این باب (غدیر خم) وجود دارد که در یکی از سندهای آن، از کریمه اهل بیت (س) و ایشان هم از حضرت زهرا (س) نقل کرده است. حدیث سوم، با موضوع دوستی اهلبیت (ع) مطرح شده که معروف به حدیث فاطمیات است؛ در این روایت، حضرت فاطمه معصومه (س) از فاطمه دختر امام صادق (ع)، از فاطمه دختر امام باقر (ع)، از فاطمه دختر امام سجاد (ع)، از فاطمه دختر امام حسین (ع)، از زینب دختر امیرالمؤمنین (ع) و از حضرت فاطمه زهرا (س) نقل میکند که فرمود: «ألا مَنْ ماتَ عَلی حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ ماتَ شَهِیداً»؛ یعنی هر که با محبت آلمحمد از دنیا برود، شهید مرده است.
وی اضافه میکند: حدیث چهارم مربوط به فضایل شیعه و حدیث پنجم، درباره امام حسین (ع) است؛ در نتیجه میتوان گفت: تمام این احادیث حول محور ولایت و امامت است و این از مهمترین شاخصهها و وجه تمایز حضرت فاطمه معصومه (س) و گویای سرآمد بودن ایشان از نظر تقوا، اخلاص، زهد و معنویت است که میتواند به عنوان یک بانوی الگو و اسوه به جامعه معرفی شود.
تشیع و قم به هم پیوند خوردهاند
حجتالاسلام عبدی در ادامه با بیان برکات حضور کریمه اهلبیت (ع) برای شهر قم و کشورمان میگوید: پس از هجرت امام رضا (ع)، حضرت فاطمه معصومه (س) به همراه یک کاروان رسمی به ایران آمدند و پس از ایشان نیز امامزادگان متعددی به ایران هجرت کردند. شهر قم را به برکت نور فرزندان ائمه (ع)، حرم اهلبیت (ع) نامیدهاند. این نام حکایت از این دارد که فرهنگ، تاریخ تشیع و فرهنگ و تاریخ این شهر با زندگانی این بانو ارتباط دارد. وقتی میخواهیم پژوهش و مطالعهای در مورد تشیع و شهر مقدس قم داشته باشیم، باید تشیع و قم را توأمان ببینیم و هیچ کدام از اینها بدون دیگری کامل نخواهد بود. نه قم، بدون تاریخ تشیع و نه تشیع بدون قم میتواند تاریخ کاملی داشته باشد، بلکه به هم وابستگی خاصی دارند. وقتی حضرت فاطمه معصومه (س) وارد قم شدند، این شهر به «قبةالإسلام» یعنی شهری که مرکز ثقل امت اسلامی است تبدیل شد. بنا بر روایات، قم شهری است که درهای بهشت از آن باز میشود. سلام، بر اهل این شهر فرستاده میشود و عافیت و سلامتی برای اهل این شهر از زبان اهلبیت (ع) صادر میشود.
حجتالاسلام علی اشرف عبدی در مورد جایگاه علمی حضرت فاطمه معصومه (س) نیز عنوان میکند: محل رشد، نمو و تربیت آن حضرت خاندانی بود که مخزن اسرار و دانش الهی و منبع علم و معرفت شمرده میشد. حضور او در کنار پدری مانند امام موسی کاظم (ع) و برادری مانند امام رضا (ع) که از علم لدنی برخوردار بودند سبب شد که حضرت فاطمه معصومه (س) از نظر علم و آگاهی به مسائل دینی و معارف اسلامی اعم از احکام، اخلاق و... در حد بالایی از رشد علمی برسد تا آنجا که گاهی در غیاب پدر بزرگوارشان به پرسشهای دینی و فقهی شیعیان پاسخ میداد.
عبدی میافزاید: در «أعلام النساء» روایت شده است که روزی گروهی از شیعیان وارد مدینه شدند و برای حل مشکل خویش سراغ خانه موسی بن جعفر (ع) را گرفتند. کاروانیان وقتی به در خانه امام آمدند، متوجه شدند که آن حضرت به مسافرت رفته اند. خستگی راه و حضور نداشتن امام هفتم سخت بر کاروانیان گران آمد، ناگهان یکی از دختران آن حضرت سکوت غمبار کاروانیان را شکستند و فرمودند: پرسشهای خود را به من بدهید تا به تمام آنها پاسخ دهم. پاسخها را با دقت تمام نوشتند و به کاروانیان بازگرداند. کاروانیان شگفتزده به پاسخها نگریستند و با سبک شدن بار غم و اندوهشان، راه دیار خویش در پیش گرفتند. در مسیر راه به امام کاظم (ع) برخوردند و داستان پاسخگویی دخترش فاطمه معصومه (س) را بازگو کردند و پاسخها را به او نشان دادند، حضرت لبخندی زدند و سه بار فرمودند: «فداها أبوها»؛ یعنی پدرش فدایش باد. نکته دیگر برای اثبات جایگاه علمی آن حضرت، نفس نقل حدیث توسط ایشان است؛ وقتی ایشان حدیث نقل میکنند یعنی دارای مکتب حدیثی و محدثه هستند و از نظر علمی به جایی رسیده اند که میتوانند حدیث نقل کنند و در سلسله سند نقل حدیث قرار بگیرند؛ مقام علمی ایشان انکارناپذیر است.
مدیر معارف قرآن و عترت حرم حضرت معصومه (س) در بیان وضعیت شیعیان هنگام ورود حضرت فاطمه معصومه (س) به قم نیز میگویند: قم از نظر تاریخ تشیع ریشه عمیقی دارد. حضرت فاطمه معصومه (س) وقتی وارد قم شدند، مردم قم شیعه بودند. طبق آنچه در تاریخ و اسناد آمده، دهها نفر از اصحاب ائمه (ع) در این شهر حضور داشتند که نشان از ریشه عمیق اعتقاد مردم شهر قم به دین و مذهب دارد. افزون بر آن این شهر دارای مکتب حدیثی نیز بود و در زمان حیات و حضور ائمه معصومین (ع) احادیث و روایات از زبان اهلبیت (ع) در این شهر رد و بدل شده و به آنها عمل میشد که این مورد همان پایهریزی حوزه علمیه است که حضرت فاطمه معصومه (س) آن را دوام و قوام داده اند.
نویسنده کتاب «دُر عصمت» که به عنوان یکی از منابع نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در بخش جوان و بزرگسال انتخاب شده است، معتقدند: در فرهنگ تشیع، واژههایی مانند زیارت، توسل، شفاعت و عصمت جایگاه والایی دارد، زیرا این مفاهیم از سازندهترین برنامههای تربیتی به شمار میآید. زیارت و بزرگداشت انسانهای پاک و بافضیلت و الهام گرفتن از آنان، موجبات تطهیر روح انسان را فراهم میآورد و راه تقرب به خدا و رسیدن به کمالات والای انسانی را هموار میکند.
سالروزمیلاد بانوی مهر و وفا، مظهر جود و سخا، حضرت معصومه (س) و روز دختران مبارک و خجسته باد
حضرت معصومه ( س) اول ذیقعده سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه منوره چشم به جهان گشود.
کریمه اهل بیت ( س) در همان سنین کودکی مواجه با مصیبت شهادت پدر گرامی خود در حبس هارون در شهر بغداد شد و از آن پس تحت مراقبت و تربیت برادر بزرگوارش حضرت علی بن موسی الرضا (ع) قرار گرفت.
در سال ۲۰۰ هجری قمری در پی اصرار و تهدید مأمون عباسی؛ حضرت امام رضا (ع) به مرو سفر کردند . آن حضرت بدون اینکه کسی از بستگان و اهل بیت خود را همراه ببرند راهی خراسان شدند.
یک سال بعد از هجرت برادر، حضرت معصومه (س) به شوق دیدار برادر و ادای رسالت زینبی و پیام ولایت به همراه عده ای از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حرکت کرد.
آن حضرت نیز همچون عمه بزرگوارشان حضرت زینب(س) پیام مظلومیت و غربت برادر گرامیشان را به مردم مؤمن و مسلمان رساندند و مخالفت خود و اهل بیت (ع) را با حکومت حیله گر بنی عباس اظهار کردند.
بدین جهت تا کاروان حضرت به شهر ساوه رسید عده ای از مخالفان اهل بیت که از پشتیبانی مأموران حکومت برخوردار بودند، سر راه را گرفتند و با همراهان حضرت وارد جنگ شدند، در نتیجه تقریباً همه مردان کاروان به شهادت رسیدند، حتی بنابر نقلی حضرت(س) معصومه را نیز مسموم کردند. به هر حال ، یا بر اثر اندوه و غم زیاد از این ماتم یا بر اثر مسمومیت از زهر جفا، حضرت فاطمه معصومه (س) بیمار شدند و چون دیگر امکان ادامه راه به طرف خراسان نبود تصمیم گرفتند رهسپار شهر قم شوند.
حضرت معصومه (س)، دارای طهارت روح و کمالات معنوی بالایی بودند، آن حضرت از جمله بانوان گرانقدر و والا مقام جهان تشیع هستند و مقام علمی بلندی دارند.
دانشمندان و فقیهان گرانقدر شیعه، از حضرت معصومه (س) به عنوان «کریمه اهل بیت» یاد می کنند.
سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س) به عنوان روز دختران نامگذاری شده است.
ولادت حضرت معصومه (س) که بارگاه نورانیاش مشهور به دروازه بهشت است و روز دختر خجسته و مبارک باد.