• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۵۰۱۸۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
سیاسی » سیاست خارجی
يادداشت روز؛

افق همکاری‌ها از دریای خزر تا خلیج فارس

   مقامات کشور‌های ساحلی دریای خزر این روز‌ها به دنبال برنامه‌های بلند مدتی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی هستند. از ترکمنستان که میزبان اولین گردهمایی اقتصادی کشور‌های ساحلی دریای خزر بود تا روسیه که در تدارک اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در سوچی برای گفتگو در زمینه توسعه همکاری‌های این سه کشور ساحلی خزر است.
   حمل و نقل دریایی موتور محرک تجارت بین الملل است و دریای خزر جایگاه راهبردی و اهمیت بالایی در ترانزیت کالا دارد. بر همین اساس تبدیل شدن دریای خزر به یکی از مناطق مهم ترانزیتی و توسعه حمل و نقل دریایی از اولویت‌ها و اهداف مشترک این پنج کشور است. اکنون حجم تجارت جهانی از طریق دریا بیش از ۱۰ میلیارد تن است که از این رقم سهم دریای خزر از حمل و نقل دریایی فقط حدود ۳۰ میلیون تن است.
   به بیان دیگر برغم روابط نزدیک و رو به گسترش کشور‌های حاشیه دریای خزر، مناسبات اقتصادی این کشور‌ها متناسب با روابط سیاسی آن‌ها نیست.
   این درحالی است که سواحل دریای خزر حدود ۱۳۵ میلیون تن ظرفیت بندری دارد بنابر این سرمایه گذاری‌ها در ساخت بندر و تجهیزات بندری می‌تواند در بالا بردن حجم مبادلات تجاری از طریق دریا تاثیرگذار باشد.
   در همین حال پازل کریدور حمل و نقل شمال - جنوب هر روز با توافق‌های چند جانبه کامل‌تر می‌شود و زمینه را برا‌ی گسترش همکاری‌ها بین همه کشور‌های ساحلی دریای خزر فراهم می‌کند. همکاری سه جانبه برای توسعه راه آهن ایران، ​ جمهوری آذربایجان و روسیه از مسیر مسکو، آستارا تا بندرعباس، همکاری‌های ریلی قزاقستان، ترکمنستان و ایران ​، گسترش حمل و نقل ریلی دریایی بین چین، قزاقستان و جمهوری اسلامی ایران با محوریت دریای خزر و اجرایی شدن موافقتنامه حمل و نقل بین‌المللی عشق آباد برای ترانزیت کالا و توسعه راه‌های جاده‌ای بین ایران و ترکمستان، علاوه بر تحکیم همکاری‌ها در حوزه دریای خزر زمینه را برای احیای مسیر تاریخی جاده ابریشم فراهم کرده است.
   با توجه به محصور بودن بیشتر کشور‌های حوزه دریای خزر در خشکی و دسترسی نداشتن آن‌ها به آبراه‌های بین المللی، حالا همه نگاه‌ها به ایران به عنوان مناسب‌ترین راه برای انتقال انرژی و ترانزیت کالا به بازار‌های جهانی دوخته شده است. جمهوری اسلامی ایران با موقعیت راهبردی خود که از شمال به دریای خزر و از جنوب به خلیج فارس و دریای عمان راه دارد درمیان کشور‌های منطقه و دریای خزر از بالاترین ظرفیت برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری برخوردار است.
   ظرفیت بنادر جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر ۳۰ میلیون تن است و در کنار آن برنامه‌ها و تسهیلات زیادی برای توسعه صادرات و تجارت دریایی از طریق دریای خزر در نظر گرفته شده است تا جایی که سازمان بنادر و دریانوردی اعلام آمادگی کرد اراضی مورد نیاز پایانه‌های صادراتی و لجستیکی را در اختیار بخش خصوصی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار می‌دهد.
   در انتهای این مسیر راهبردی، بندر چابهار در بالاترین سطح فرصت‌های فراوانی را برای تجار و فعالان اقتصادی فراهم کرده است به طوری که بندر شهید بهشتی چابهار به تنهایی ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه هشت و نیم میلیون تن را دارد. برای جذب سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف هم مشوق‌های تعرفه‌ای بسیاری در این بندر در نظر گرفته شده است تا جایی که هزینه‌های تخلیه و بارگیری کالا و انبارداری کانتینر در بندر چابهار ۹۰ درصد تخفیف دارد.
   از طرف دیگر پنج کشور ساحلی دریای خزر از اعضای​ فعال در سایر سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی هستند که می‌تواند دستیابی به اهدف اقتصادی را تسریع کند. سازمان همکاری شانگ‌های، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) از جمله سازمان‌هایی هستند که تقریبا ​همه کشور‌های دریای خزر در آن حضوری فعال دارند.
   امروزه زیربنای اصلی توسعه در حوزه‌های مختلف اقتصادی در گرو توسعه حمل و نقل بویژه حمل و نقل دریایی است همکاری‌ها از حوزه انرژی و روابط تجاری و ترانزیت کالا گرفته تا گسترش صنعت گردشگری همه از خطوط ریلی، جاده‌ای و هوایی می‌گذرد. به بیان دیگر نمی‌توان از توسعه صنعت گردشگری سخن گفت: در حالی که هیچ کشتی تفریحی بین سواحل کشور‌های خزر تردد نکند و یا خطوط پروازی برای جابجایی مسافر وجود نداشته باشد. از سوی دیگر حمل و نقل و تجارت در یک جاده دو طرفه حرکت می‌کند بدین معنی که توسعه روابط اقتصادی در گرو تسهیل در صدور روادید تجاری، کاهش و به صفر رساندن تعرفه‌های ترجیحی و ارتباط موثر بخش‌های خصوصی و دولتی است مواردی که هنوز نیازمند عزم جدی پنج کشور ساحلی دریای خزر است.
   در این راستا پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تشکیل سازمان همکاری‌های دریای خزر می‌تواند راهبرد مناسبی برای دستیابی به اهداف اقتصادی باشد. بعد از امضای کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر حالا توسعه همکاری‌های اقتصادی در دستور کار پنج کشور ساحلی قرار دارد و اجرای موافقتنامه‌های چند جانبه بین این کشور‌ها بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است. توافق‌هایی که به دور از فشار‌های کشور‌های فرامنطقه‌ای و در چارچوب منافع ملی و منطقه‌ای باید عملیاتی شود تا زمینه را برای رونق تولید و کسب و کار در همه پنج کشور ساحلی خزر فراهم کند.

 

اقتصاد مقاومتی راهبرد عبور از تحریم

محمدرضا فخاري

خبرنگار سياسي خبرگزاري صدا و سيما


 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
سلام دوست عزیزم خوش بگزرد خیلی شاداب و جوان شودین سلامت باشد و سرگرم بادوستان تون شب خوبی داشته
نظر شما
آخرین اخبار
آغاز اجرای طرح خانه سبز در کاشان
چالیدره میزبان مرحله سوم لیگ دوچرخه سواری کوهستان خراسان رضوی
المپیکی شدن این رشته کار شما را سخت‌تر و حمایت ما را بیشتر می‌کند
مجلس و هویتی که مردم به آن می بخشند
نشست خبری جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»
واگذاری ۲۰ تا ۳۰ ساله ورزشگاه‌ها به باشگاه‌های توانمند
پیش‌بینی بارش پراکنده باران در استان بوشهر
درخشش دوباره تکواندوی خراسان رضوی در رقابت‌ های قهرمانِ قهرمانان
رفع تصرف فوری بیش از ۳ متر مربع از اراضی ملی در اهواز
تاکید نماینده ولی فقیه در مازندران بر لزوم وحدت حوزه و دانشگاه
۱۲ رتبه برتر کنکور در میان دانش‌آموزان دارای معلولیت؛ نمود اراده و تلاش در برابر محدودیت‌ها
البرز بارانی شد
هوشمندسازی ۱.۸ میلیون مشترک پرمصرف خانگی و تجاری آغاز شد
ساماندهی جدیدِ فضای مجازی نیازمند بازنگری جدی است
تداوم غلظت آلاینده‌ها در استان همدان
افتتاح نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش در کهگیلویه و بویراحمد
ضرورت راه‌اندازی موزه‌های علوم پزشکی
شانزدهمین سازش در پرونده قتل عمد در لرستان
رونمایی از «جشنواره بازارپردازی فرهنگ و بازی‌های رایانه‌ای» در رویداد هفت خوان
میزان هدر رفت واقعی آب در تهران ۱۰ درصد است
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
امروز؛ آخرین فرصت ثبت نام آزمون استخدامی سرایداران
فرزندان مصدوم معاون رئیس جمهور به تهران منتقل شدند
آغاز ثبت نام کاروان‌های عمره دی و بهمن از ساعت ۱۰ امروز، ۹ آذر در خراسان رضوی
بررسی راهکارهای تعیین تکلیف بخشی از زمین‌های واقع در شهر ارومیه
دستگیری زورگیران اطراف خوابگاه‌های دانشجویی
چالش‌های بازگشت ارز صادراتی
رژیم صهیونی و آمریکا با پیشرفت کشور‌های اسلامی مخالفند
تولید محصولات تقلبی آرایشی و بهداشتی
برگزاری همایش در روز‌های آلوده تهران!
عاقبت پشت کردن به وطن
نقش مخرب رژیم صهیونی محور مذاکرت لاریجانی و فیدان
امسال، حدود ۴۴ مدرسه غیردولتی متخلف لغو امتیاز شده‌اند
ورود سامانه بارشی جدید به کشور از فردا
دولت فرمایشات رهبری را پشتوانه‌ای محکم برای خود می‌داند
انهدام باند قاچاق مهمات جنگی در کردستان
جزئیات تعطیلی شنبه ۸ آذرماه در آذربایجان‌غربی به دنبال تداوم آلودگی هوا  (۲ نظر)
امروز؛ آخرین فرصت ثبت نام آزمون استخدامی سرایداران  (۱ نظر)
آتش‌افروز هیرکانی بازداشت شد  (۱ نظر)
اجتماع بزرگ حجاب فاطمی در تهران  (۱ نظر)
پاسخ رهبر انقلاب به نامه نوه سرلشکر شهید حاجی‌زاده  (۱ نظر)
فرزندان مصدوم معاون رئیس جمهور به تهران منتقل شدند  (۱ نظر)
تمامی مدارس خراسان رضوی فردا ۸ آذرماه دایر هستند  (۱ نظر)
غیر حضوری شدن مدارس ابتدایی چهار شهر و ۲۰ روستای استان مرکزی  (۱ نظر)
امیر حاتمی: آماده‌ایم پاسخ درهم شکننده‌ای به دشمن بدهیم  (۱ نظر)
درخشش وزنه بردار سمنانی در کشور  (۱ نظر)
غلظت آلاینده ها و غبار در سمنان  (۱ نظر)
با وجود تاخیر در تحویل خودروها؛ اقدام سایپا برای پیش‌فروش خودرو  (۱ نظر)
هیچ ضرب‌الاجل اسرائیلی برای جنگ قریب‌الوقوع وجود ندارد  (۱ نظر)
سفر علی لاریجانی شتاب تازه‌ای در روابط اسلام‌آباد  (۱ نظر)
بیانیه‌ ونزوئلا در محکومیت‌ آمریکا برای بستن حریم‌ هوایی  (۱ نظر)