به گزارش
خبرگزاری صداو سیما از روابط عمومی بانک مرکزی، رصد و پایش مداوم رخدادهای سایبری شبکه بانکی پیش و پس از عملیاتیسازی رمز دوم پویا از اقدامات بانک مرکزی بهمنظور حصول اطمینان از اثربخشی آن بود؛ بر این اساس، نتایج رصد رخدادهای سایبری شبکه بانکی نشان میدهد «افشای اطلاعات حساس کارت بانکی» در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۸، علیرغم برخی فراز و فرودها روندی افزایشی داشته، اما از دیماه و بهویژه در بهمنماه و اسفندماه، این رخداد با روند نزولی شدیدی روبهرو شده است؛ به طوری که رخدادهای رصد شده در این دسته، در اسفندماه ۱۳۹۸ قریب به ۹۰ درصد نسبت به میانگین رخدادهای شناساییشده در ماههای ابتدایی سال (پیش از عملیاتیسازی رمز دوم پویا) کاهش داشته است.
همچنین رخدادهای مرتبط با «فیشینگ درگاههای پرداخت» نیز بهطور مشابه در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۸ روندی افزایشی داشتهاند، لیکن از ابتدای زمستان سال ۱۳۹۸ روند وقوع این دسته از رخدادها کاملاً نزولی است، چنانکه میزان این دسته از رخدادها در اسفندماه ۱۳۹۸ نسبت به رخدادهای شناساییشده در ابتدای سال (پیش از عملیاتیسازی رمز دوم پویا) کاهش ۸۵ درصدی را نشان میدهد.
از سوی دیگر اطلاعاتی که بانک مرکزی در خصوص تعداد دستورات قضایی ابلاغشده به بانکها و مؤسسات اعتباری در حوزه جرائم سایبری در اختیار دارد، نشاندهنده کاهش قابلتوجه تعداد این دستورات، همزمان با عملیاتی سازی رمز دوم پویا است.
با رشد ۴۰۰ درصدی پروندههای تشکیلشده در پلیس فتا با موضوع برداشتهای اینترنتی غیرمجاز در ابتدای سال ۱۳۹۸ در مقایسه با نیمه اول سال ۱۳۹۷ و تخمین رشد نگرانکننده تعداد این پروندهها تا انتهای آن سال، بانک مرکزی بر آن شد تا به منظور صیانت از داراییهای مشتریان بانکی، با ترسیم یک طرح اقدام مشترک در نظام بانکی، پویاسازی رمزهای دوم کارتهای بانکی را تا پیش از پایان سال ۱۳۹۸، در دستور کار خود قرار دهد.
در این طرح سعی بر این بود که اقشار مختلف مردم با سطوح مختلفی از امکانات و سلایق و در سنین مختلف پوشش داده شوند؛ لذا راهکارهای مختلفی نظیر ارائه پیامکی رمز پویا در کنار برنامکهای رمزساز و اعمال معافیت برای تراکنشهای با مخاطره پایین (مبالغ زیر ۱۰۰ هزار تومان) بهمنظور ایجاد تعادل میان امنیت و سهولت کاربری طرحریزی و اجرا شد.
دشواری سوءاستفاده از کارتهای بانکی، بزرگترین دستاورد پویاسازی رمزهای دوم کارتهای بانکی است و تلاشهای نظام بانکی برای ارتقا مستمر امنیت خدمات بانکی و دشوارتر کردن فعالیتهای کلاهبردارانه ادامهدار خواهد بود. امید است صبر و همراهی مردم نیز پشتوانه مسیر ترسیمشده برای حفاظت از داراییهای به امانت گذاشته ایشان نزد نظام بانکی باشد.
همچنین از آنجا که حلقه واسط میان مشتریان و خدمات بانکی، فرهنگ استفاده از این خدمات است و تلاش برای افزایش امنیت در خدمات بانکی بدون ترویج فرهنگ استفاده امن از این خدمات، بهقدر کافی اثربخش نخواهد بود؛ در کنار تلاشهای نظام بانکی برای ارتقا امنیت ابزارهای پرداخت، انتظار میرود مشتریان نیز با اجتناب از رفتارهای پرمخاطره و حفظ هوشیاری خود، در ناکام گذاشتن فعالیتهای کلاهبردارانه و حفاظت از داراییهای خود، فعالانه ایفای نقش کنند.