اجرای طرحهای مهم عمرانی راه و شهر سازی در اورامانات
مدیر کل راه و شهر سازی استان میگوید: حفاری بیش از ۴۰۰ متر از طول تونل یک کیلومتری گردنه سیاه طاهر انجام شده است و کار دوبانده شدن محور قزانچی به پاوه نیز در دست اقدام است
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه؛ شریفی در تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه عمرانی گردنه سیاطاهر گفت: محورجوانرود ثلاث باباجانی اتصا ل دهنده شهرثلاث باباجانی، بازارچه مرزی شیخ صله ودهها روستا به شهر جوانرود است که متاسفانه در اکثر نقاط به خصوص در گردنه سیاه طاهر دارای ویژگی لغزش ورانش بوده و به علاوه در گردنه سیاه طاهر طرح هندسی بسیار نا مناسب وعرض کم و پرتگاه های بلند توأم با ۳۶ قوس افقی و ۶ قوس قائم دائما خطرآفرین بالفعل بوده و بالقوه نیزدرصورت هرگونه حادثه شامل بارشهای سنگین، زلزله و رعد و برقهای شدید آسمان و... رانش و زمین لغزش نیز به مخاطرات یاد شده افزوده میشود.
شریفی با اشاره به زلزله سال ۹۶ همچنین سیل سال ۹۸ و انسداد این گردنه و تلاشهای وزارت راه وشهرسازی برای باز کردن مسیر افزود: در راستای رفع مخاطره دائمی فوق الذکر ورفع خطرات گردنه سیاه طاهر وحذف این مقطع بسیارخطرآفرین احداث تونلی در دو دهه گذشته در دستورکار قرارگرفته که پس از بیست سال، پیگیری این اداره کل و حمایت ومساعدتهای استاندار و وزیر راه و شهر سازی منجربه موافقت و تصویب طرح و شروع مطالعه وطراحی تونل (که مستلزم مطالعه وآزمایشات گسترده از طریق مهندسین مشاور متخصص و با تجربه در این امر میباشند) شد
او با تاکید بر اینکه درحداقل زمان ممکن تهیه طرح و نقشهها، برگزاری فراخوان سراسری گزینش پیمانکارذی صلاح انجام شد تصریح کرد: درخرداد سالجاری عملیات اجرایی کلنگزنی شروع وطی مدت این هشت ماه کارگاه تجهیز، ماشین آلات تامین وتونلدر دو جبهه مستقل یکی ازسمت ورودی ودیگری ازسمت خروجی دردست انجام واز طول کلی ۱۰۸۰ متری بیش از ۴۰۰ مترآن حفاری، با مقطع فولادی نوردشده، پوکه ریزی، وایرمش وشاتکریت و در نهایت تثبیت شدهاست.
مدیر کل راه و شهر سازی استان همچنین با ذکراین نکته که این پیشرفت درنقاط رانشی که سختترین مقاطع اجرایی هستند حاصل شده و خوشبختانه هم اکنون ازاین نقاط رانشی رد شده وبه مقطع پایدار رسیدهایم ادامه داد:
پیشرفت حاصل شده از نظر متخصصین تونل سازی امری چشمگیر است و امید است در ابتدای سال آتی کل مسیر حفاری وکف سازی و لاینینگ دردست اجرا قرارگیرد.
همچنین علیرغم محدودیتهای اعتباری و توپوگرافی منطقه در محور فوق الذکر، میتوان به انجام عملیات تعریض محور، تثبیت بخشی از ترانشهها که در شرایط بحرانی قرار داشتند و پیشرفت مناسب احداث جاده ساروخان جوانرود اشاره کرد.
او در ادامه ازدیگر اقدامات برجسته راه و شهرسازی در اورامانات را اخذ ردیف اعتبار پایدار ملی در بودجه سنواتی جهت تعریض و چهار خطه نمودن محورقزانچی- روانسر- پاوه عنوان کرد و گفت: طراحی و تهیه طرح ارتقاء کل مسیر با انعقاد قرار داد با مهندسین مشاور ذی صلاح وصدها نفر- ساعت کارکارشناسی پرسنل فنی اداره کل راه وشهرسازی انجام و ۵/۱۰ کیلومتر ازقطعه طراحی شده مذکور درحد فاصل روانسر –بیاشوش انجام شد
شریفی با اعلام اینکه این طرح با برآوردی بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال جهت گزینش پیمانکار توانمند به وزارت راهوشهرسازی (شرکت ساخت و توسعه زیربناههای حمل و نقل کشور) ارسال شده است افزود: فراخوان سراسری کشوری این مناقصه از طریق روزنامههای کثیرالانتشار وسایتهای اینترنتی سازمان مدیریت وبرنامه ریزی طی دو نوبت به حد نصاب لازم و شرایط قانونی شرکت کنندگان نرسیده و هم اکنون برای بار سوم فراخوان سراسری برگزار و در روز یازدهم ماه جاری بازگشایی خواهد شد که امید است در کوتاهترین زمان ممکن، عملیات اولین فاز چهارخطه نمودن محورقزانچی- پاوه شروع شود.