پخش زنده
امروز: -
شهردار تهران گفت: تمام پروانههای ساخت و ساز در شهر تهران منطبق بر طرح تفصیلی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، پیروز حناچی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در خصوص طرح تفصیلی ساختمانهای تهران گفت: نمیتوان درصدی برای اجرای این طرح عنوان کرد، اما پیرو طرح جامع مصوب سال ۸۶ و اصلاحیههای بعدی آن در شورایعالی شهرسازی در حال حاضر پروانههایی که در تهران صادر میشود. مستقیماً منطبق بر طرح تفصیلی شهر تهران است و این اتفاق پس از ۳۰ سال، اولین بار در حال اجراست.
او ادامه داد: با تمام سختیهایی که پیش رو شهرداری تهران قرار دارد ما موفق به اجرای چنین طرحی شده ایم و معتقدیم اگر بخواهیم این شهر زیست پذیر شود میباید بر مدار انضباط حرکت کنیم میتوان ادعا کرد که در حال حاضر پروانهای خلاف طرح تفصیلی صادر نمیشود در ضمن هیچ پروانهای هم بصورت دستی صادر نمیشود و اجازه ساختی هم بدون پروانه داده نمیشود.
حناچی گفت: تا آنجا که در اختیار و کنترل شهرداریها قرار دارد هیچگونه تخلفی در حوزه صدور پروانه و مجوز ساخت صورت نمیپذیرد مگر آنکه در مناطق خارج از کنترل شهرداری مواردی دیده و گزارش شود مراجع رسمی برابر قانون عمل میکنند.
شهردار تهران تصریح کرد: سال جاری نسبت به سال قبل میزان پروانههای ساختمانی صادر شده حدوداً ۱۷% کاهش داشته، اما درحال حاضر این روند و میزان به شکل طبیعی خود برگشته، بطور متوسط شهر تهران حدوداً ۸ الی ۹ میلیون متر مربع مشمول صدور پروانه ساخت میشود البته این آمار در بخشهای مسکونی به بالای ۲۵ میلیون متر مربع در سال میرسد.
حناچی در خصوص تخریب ساخت و سازها گفت: پیرو جلسهای ۹۳/۱۲/۱۳ که در مورد حفاظت از خاک و باغات و زمینهای کشاورزی میان رهبری و سایر مسئولین مربوطه انجام گرفت. میتوانیم بگوییم که در این دوره جلوگیری از تخریب باغها انجام میشود بدان معنا نیست که تخلفی صورت نمیپذیرد در حال حاضر به دارندگان باغات در صورت حفظ باغها مجوز پرورش گل و گیاه، راه اندازی خانه سالمندان رستوران باغ میدهیم. با این طرح چیزی حدود ۱۰۰ هکتار از باغهای تهران حفظ شد و از ساخت برج در باغها جلوگیری بعمل آمد و باغهای موجود تثبیت شدند.
شهرداری تهران افزود در دوره کنونی با اجرای طرح حفاظ باغات حدود ۱۷ پارک احداث گردید و در مقیاس محلات در اختیار مردم قرار گرفت مساحت این پارکها از حدود ۲۳ هکتار الی ۲ یا ۳ هکتار میباشد برای مثال در منطقه ۱۸ دیروز پارکی با مساحت ۲۵۰۰ متر مربع افتتاح گردید.
حناچی در خصوص سرانه فضای سبز تهران گفت: اگر حاشیههای شمالی و اطراف تهران را هم مورد محاسبه قرار دهیم سهم هر فرد در تهران حدوداً ۱۶ متر مربع پارک میباشد و اگر صرفاً داخل محدوده قانونی را حساب کنیم. این رقم به ۱۲ الی ۱۳ متر مربع کاهش مییابد.
این میزان برای شهری به آلودگی تهران ناکافی به نظر میرسد این در حالیست که برای هر فرد حدوداً ۱۹ متر مربع فضای سبز قابل قبول است.
او آمار پارکهای محلی تهران را حدوداً ۲۴۰۰ عدد عنوان کرد و افزود: در ۴ سال اخیر ۱۷ پارک به این میزان اضافه شده و ۱۸ پارک هم در دستور کار داریم؛ که امیدواریم سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد.
حناچی در ارزیابی عملکرد شهرداری در دوران کرونا گفت طی یک سال اخیر بصورت پیوسته و مدام ناوگان حمل و نقل شهری مورد ضد عفونی قرار میگیرد، پاکسازی معابری شهری هم توسط نیروهای خدوم شهرداری هر روزه در حال اجراست در این مدت تعدادی از همکاران ما جان خود را از دست داده اند در این مدت یکی از حادترین مکانهایی که مورد آلودگی کرونا قرار گرفت آرامستان بهشت زهرا بود که در یک سال اخیر با فشار کاری مضاعفی همراه شده است در همین راستا تقاضا شده که نیروها و پرسنل این بخش در اولویت تزریق واکسن قرار گیرند.
عملکرد شهرداری تهران در دوران کرونا؛ مثبت و قابل قبول است
شهردار تهران گفت: در دوران کرونا عملکرد هیچ مجموعه ای در سطح محلات تهران مانند شهرداری نبود.
پرویز حناچی افزود: از آنجا که اطلاعات ما بیشتر از سایر ارگان ها بود، عملکرد متفاوتی نسبت به سایر ارگان ها داشتیم.
او گفت: شهرداری تهران در دوران کرونا با اقداماتی که مردم به صورت مؤمنانه و خیّرانه در سطح محلات انجام می دادند چه از حیث تولید و توزیع ماسک و گان و چه مراحل ضد عفونی؛ برای اولین بار بانک اطلاعاتی تهیه کرد و بر اساس آن اقلامی را برای افرادی که از کرونا آسیب دیده بودند تهیه و توزیع کرد. در این راستا شهرداری در چند مرحله یک بار با سپاه حدود 100 هزار بسته، یک بار هم به صورت مستقیم هم در مساجد و سرای محله ها و ورزشگاه ها کمک های شهرداری و مردمی تهیه و توزیع نموده است. حتی شهرداری در اجرای طرح شهید سلیمانی اقدامات مؤثر و دقیقی در سطح محله ها صورت داده است.
آقای حناچی ادامه داد: پیش از کرونا هم در حوزه حمل و نقل عمومی نقصان و کمبودهایی وجود داشت. ناوگان اتوبوسرانی تهران در حال حاضر بیش از 5600 دستگاه اتوبوس دارد، این در حالی است که تعداد مورد نیاز اتوبوس در این ناوگان بیش از 9000 دستگاه است ولی در حال حاضر بسیاری از این خودروها نیازمند بازسازی هستند.
او افزود: در راستای تأمین خودروهای مورد نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی، خط تولید اتوبوس و مینی بوس ایران خودرو دیزل پس از 10 سال دوباره راه اندازی شد و طبق قرارداد منعقده با این خودروسازی 250 دستگاه دیگر هم در دستور کار قرار گرفته که تا الآن حدود 200 دستگاه وارد ناوگان حمل و نقل شده و تا پیش از این 80 درصد منابع مورد نیاز این ناوگان را دولت تأمین می کرد ولی ما این تعداد را با منابع داخلی خود تهیه کرده ایم.
شهردار تهران گفت: البته در شرایط کرونایی دولت قول بازسازی اتوبوس های حمل و نقل شهری را داده که برای این منظور اعتباری از تبصره 18 و 19 پیش بینی کرده و ما در حال تعقیب این قول دولت هستیم.
آقای حناچی افزود: بودجه شهرداری تهران در سال 89 معادل ارزی هفت و نیم میلیارد دلار بود و در حال حاضر بودجه شهرداری تهران حدود 30 میلیارد است که معادل ارزی آن یک و نیم میلیارد دلار است، البته کاهش این رقم به دلیل افزایش نرخ ارز در سال های اخیر است.
او گفت: بودجه حمل و نقل عمومی ارتباط مستقیمی با ارزبری دارد زیرا بسیاری از قطعات حتی مواد اولیه تهیه و تولید قطعات وابستگی به کشورهای خارجی دارد، به این جهت حمل و نقل عمومی در تهران به یک موضوع حاکمیتی تبدیل شده و ما بدون کمک دستگاه های حاکمیتی نمی توانیم از پس تهیه و بازسازی این ناوگان بربیائیم، البته عمده مسائل و مشکلات ما به منابع مالی مربوط می شود.
آقای حناچی تصریح کرد: با توجه به این که حدود 60 درصد شرکت اتوبوسرانی تهران توسط ارگان های خصوصی و تعاونی ها اداره می شود لزومی ندارد که برای تأمین قطعات و لوازم یدکی، تعدادی از اتوبوس ها در پارکینگ ها رفته و اوراق شوند.
او افزود: در حال حاضر آخرین اتوبوسی که به ناوگان اتوبوسرانی داده شد با نرخ 18 میلیون تومان محاسبه شده، این در حالی است آخرین اتوبوس هایی که خریداری کرده و به ناوگان اتوبوسرانی وارد کرده ایم حدوداً سه و نیم میلیارد تومان قیمت داشته؛ در این راستا اگر از بخش خصوصی حمایت نشود، تهیه اتوبوس سخت خواهد بود.
شهردار تهران در خصوص میزان طلبکاری شهرداری از دولت گفت: بخشی از مطالبات مالی شهرداری از دولت در بخش حمل و نقل به موضوع سهم سوخت مربوط می شود که اخیراً و در شرایط کرونایی با 50 درصد افزایش روبرو شد.
آقای حناچی افزود: بخش دیگر مطالبات مالی شهرداری از دولت به تعهدات دولت در قبال تأمین واگن های مترو شهری مربوط است که این بخش شرایط کرونایی با تحریم های موجود با وقفه هایی همراه است زیرا در حال حاضر حدود 630 واگن که از چین به صورت CKD خریداری می شده را در دستور کار داریم و بانک مرکزی هم مکاتباتش با این کشور را در حال انجام دارد و آخرین اصلاح قراردادش در حال طی شده است. هر واگن که وارد می شود تقریباً معادل یک میلیون یورو قیمت خواهد داشت.
او ادامه داد: تا به حال این بخش را معمولاً دولت به عهده می گرفته هم اصل خرید را به صورت یک جا و هم بازپرداخت های معامله، این اقدام دولت معمولاً بزرگترین کمک به ناوگان حمل و نقل محسوب می شود.
آقای حناچی گفت: بخش دیگر کمک های دولت به سوبسید بلیط برای حمل و نقل عمومی مربوط می شود که مطالبات شهرداری از دولت در این مورد دائماً در حال تغییر است و نمی توان رقم دقیقی بیان کرد اما رقم حدودی این مطالبات سالانه 700 تا 800 میلیارد سهم دولت است.
او در خصوص تعداد واگن های افزوده شده به مترو در سال های اخیر گفت: حدد 177 واگن در سالهای اخیر به ناوگان مترو افزوده شده اما با افتتاح خطوط 6 و 7 مترو حدوداً کمی کمتر از دو هزار واگن کمبود این ناوگان است.
شهردار تهران تصریح کرد: واگن های نسل اولی که در تهران مورد استفاده قرار گرفته هنوز اُوِرهال نشده، این در حالی است که باید واگن ها پس از طی کردن یک میلیون کیلومتر اورهال شوند. امسال با سازمان برنامه و بودجه در خصوص اورهال کردن 400 واگن مترو صحبت هایی به عمل آمده است.
آقای حناچی گفت: چهار سال اخیر خطوط 6 و 7 متروی تهران به عنوان یکی از طولانی ترین خطوط به بهره برداری کامل رسیده، ایجاد تونل ها انجام شده بود حتی ریل گذاری و تست سرد هم انجام شده بود ولی بسیاری از تجهیزات مانند سیگنالینگ برق رسانی تکمیل و به انجام رسید. خط 10 مترو از محدوده شمال غرب تهران به شمال شرق تهران کلنگ زنی شده؛ این خط از محله وردآورد به سمت قنات کوثر امتداد دارد.
او افزود: سال 89 قیمت یک کیلومتر خط مترو تقریباً حدود 51 میلیارد و 800 تمام می شد، در حال حاضر این رقم به هزار میلیارد رسیده؛ تقریباً با افزایش 19 برابری همراه شده است.
آقای حناچی از آغاز خط 3 مترو از اسلامشهر به سمت منطقه 18 خبر داد و افزود: این خط به صورت آنتنی در دستور کار قرار دارد. در انتهای خط 6 از شهر ری به سمت دولت آباد حدود شش کیلومتر حفاری تونل صورت گرفته و در حال انجام است.
او ایجاد پارکینگ برای دپوی واگن های مترو را اقدامی جدید در ناوگان حمل و نقل مترویی عنوان کرد و افزود: پارکینگ دپوی واگن ها تا کنون وجود نداشته؛ این پارکینگ ها در خط 4 و منطقه اکباتان تهران در خط 7 در ورزشگاه تختی و در خط 6 در منطقه دولت آباد در حال احداث هستند.
شهردار تهران در خصوص نوسازی ناوگان تاکسیرانی تهران گفت: بازسازی پنج هزار دستگاه تاکسی در دستور کار قرار دارد. در این راستا سازمان برنامه و بودجه هم اعلام آمادگی کرده است زیرا در این باره معمولاً باید به رانندگان و دارندگان تاکسی وام هایی در قالب تسهیلات اورهال سازی ارائه شود؛ اگر امکان رسیدگی به تاکسی های قدیمی وجود داشته باشد، این اتفاق سریع خواهد شد.
آقای حناچی ادامه داد: با افزایش نرخ خودرو، در اورهال سازی تاکسی ها کمی وقفه ایجاد شده اما همکاران ما در حال پیگیری این موضوع هستند.
در این راستا 1250 دستگاه تاکسی نوسازی شده در هفته اخیر به ناوگان تاکسیرانی تزریق شده است.
او در خصوص گسترش و توسعه آزادراه ها گفت: همان طور که در طرح جامع آمده؛ گسترش و توسعه آزادراه ها لازم الاجراست اما اجرای این طرح در طول دو سال و یا طول عمر طرح جامع می تواند نتایج متفاوتی در پی داشته باشد اما کارهایی که در این حوزه انجام شده، تعدادی از طرح های عمرانی قبل است که می توان به بهره برداری تونل آرش و اسفندیار، افتتاح کمربندی جنوب تهران از دولت آباد تا جاده امام رضا با حضور معاون اول اشاره کرد.
آقای حناچی افزود: طرح این کمربندی 14 سال معوق مانده بود، روی هم رفته از طرح های عمرانی قبلی چیز زیادی باقی نمانده است.
او ادامه داد: یک تئوری جهانی می گوید؛ مسیر بیشتر برابر با تقاضای سفر بیشتر است، در تهران هم برای کنترل آلودگی هوا راهی به جز توسعه حمل و نقل عمومی نداریم. در حال حاضر با افتتاح هر خط از مترو حدوداً 30 الی 50 هزار نفر به مشتریان این ناوگان افزوده می شود.
شهردار تهران گفت: ساکنان جنت آباد و مراجعین بیمارستان برج میلاد به زودی از وجود مترو بهره مند می شوند، البته در حال حاضر در شرایط کرونایی؛ رعایت فاصله اجتماعی برای ما یعنی سه برابر شدن ناوگان مترو و ما در شرایط کنونی توانایی این امر را نداریم.
آقای حناچی از پروژه واگن ملی به عنوان یک دستاورد بزرگ یاد کرد و افزود: این پروژه با همکاری معاونت فناوری ریاست جمهوری تعریف شده و جهاد دانشگاهی هم در این راه ما را یاری کرده، قبلاً واگن ها به صورت CKD از چین وارد می شد و در واگن سازی تهران سر هم سازی می شد اما حالا شرکت های داخلی قطعات واگن های مترو را تولید می کنند و دیگر نیازی به واردات این قطعات از خارج کشور نیست.
او افزود: در راستای اجرای این پروژه؛ اسفند ماه سال جاری اولین رام قطار ایرانی با میزان عدم وابستگی 80 درصد رونمایی خواهد شد؛ قراردادهایی که پیرو آن بسته می شود نیازمند حمایت های دولتی خواهد بود.
آقای حناچی در خصوص بحث ساختمان ها و سازه های فرسوده در تهران گفت: تاب آوری یک کلانشهر در مقابل بحران های پیش رو؛ موضوع همه کلانشهرهای دنیاست؛ بخشی از این بحران ها قابل پیش بینی و بخشی غیرقابل پیش بینی است. در این خصوص اظهار نظرهای زیادی شده که البته بسیاری از آنها غیرکارشناسی است.
او در خصوص مقاوم سازی بیمارستان ها گفت: بسیاری از بیمارستان های تازه ساز کاملاً مقاوم بوده و رعایت آئین نامه ها در آن صورت گرفته است. پیشتر در طرحی بسیاری از بیمارستان ها و حتی جایگاه های سوخت هم مقاوم سازی شده اند.
شهردار تهران افزود: تجهیز شبکه های زیرساختی به شیرهای اتوماتیک در شرایط بحران ازجمله اقدامات دیگر درباره مقاوم سازی سازه هاست که می توان به آن اشاره کرد.
آقای حناچی ادامه داد: اجرای آئین نامه 2800 در ساخت و سازهای جدید به طور نسبی ساختمان ها را در مقابل زلزله ایمن می نماید و روی هم رفته سناریوی زلزله همواره وجود داشت.
او گفت: اگر در تهران زلزله ای هفت ریشتری بیاید نقاط آسیب پذیر شناسایی شده اند و اتفاقاً در مطالعات قبلی که با همکاران ژاپنی بضه عمل آمده؛ این سناریو دیده شده و بسیاری از مناطق آسیب پذیر که شناسایی شده اند، دیگر آسیب پذیر نیستند؛ بسیاری از مناطق جنوبی یا همان بافت های فرسوده نوسازی شده اند.
آقای حناچی افزود: در حال حاضر ما آمادگی نسبی زلزله را داریم، قطعاً آسیب پذیر هستیم اما تلاش های زیادی ازجمله نصب 23 شتاب نگارهایی که به وسیله آنها می توان دقایقی قبل از وقوع زلزله از این حادثه آگاه شد تا حداقل جان انسان ها را حفظ نمود، این شتاب نگارها بسته به نزدیکی به شهر تهران، عمق حادثه و شدت آن عمل می کنند و آلارم می دهند؛ زمان دقیق اتفاق زلزله قابل تشخیص نیست اما اگر تعداد شتاب نگارها زیاد شود از محلی که زلزله اتفاق می افتد تا به کلانشهر تهران برسد می توان یک دقیقه زمان داشت تا برای نجات جان انسان ها اقدام کرد.
او در خصوص ساختمان پلاسکو و حادثه این ساختمان گفت: پلاسکو ساختمانی بود که اتفاقاً خوب مقاومت کرد، این ساختمان دو و نیم ساعت در آتش سوخت و بعد فرو ریخت، معمولاً طبق آیین نامه ها؛ ساختمان های اسکلت فلزی 90 دقیقه در برابر آتش سوزی های شدید مقاومت تعریف شده است.
شهردار تهران افزود: در حال حاضر شرایط ایمنی ما در مقابل چنین حوادثی نسبت به قبل از حادثه پلاسکو بهتر است زیرا امکانات و تجهیزات آتش نشانی در تهران قابل مقایسه با آن موقع نیست.
آقای حناچی در خصوص آلودگی هوای تهران گفت: در حال حاضر شهرداری تهران به دقیق ترین دستگاه های سنجش آلودگی مجهز است، البته تعداد این دستگاه ها کافی نیست ولی قابل قبول است.
او افزود: وارونگی هوا در ماه های پایانی سال مانند آبان تا دی وقتی با ساکن شدن هوا همراه شود امکان خطر فراهم می آید، بر این اساس، شاخص های آلودگی هوا امسال به 170 تا 180 هم رسید اما وقتی جریان هوا شدت می یابد و به بالای دو متر بر ثانیه می رسد آلودگی هم رفع می شود.
آقای حناچی گفت: با نگاهی به نمودار آلودگی هوا، در 10 سال اخیر مشاهده می کنیم که روند آلودگی هوا کاهنده بود، دلایل این امر هم متفاوت است زیرا کیفیت خودروها بهتر شده و از کاتالیست های بهتری استفاده می شود، کیفیت سوخت هم بهتر شده، محدودیت های ترافیکی ازجمله طرح ترافیک و زوج و فرد هم بر این اتفاق مؤثر بوده است.
او ادامه داد: با علم بر تمام نکات فوق؛ وقتی آلودگی هوا به حد بالایی برسد فقط باید نکات ایمنی را رعایت کرد؛ از مصرف خودروی شخصی خودداری نمود یا اگر صنایعی در اطراف تهران از سوخت مازوت استفاده می کنند نباید مصرف این سوخت را ادامه دهند و آلاینده ها باید به شکل کاهنده کنترل شوند تا روزهای حاد و سخت از سر بگذرد.
شهردار تهران در مورد گزارش های شهرداری به کمیته اضطراری گفت: آنچه باید به کمیته گزارش شود به موقع و درست گزارش می شود، البته در حال حاضر شرایط کرونایی کشور کمی بر حساسیت تصمیمات کمیته اضطراری افزوده است.
آقای حناچی درباره رها شدگی گودی های بزرگ اطراف شهر تهران گفت: این گودی ها برای ساخت و سازهایی بوده که انجام نشده و رها شده اند؛ سیاست عمومی ما، خارج کردن این گودی ها از مرحله خطر است. تا کنون 12 گودی بزرگ و پرخطر با همکاری قوه قضائیه پر شده، همین میزان هم در دستور کار قرار دارد و اخطارهای لازم به صاحبان و پیمانکاران مربوطه داده شده که در صورت بی توجهی آنها؛ گودی ها پر خواهد شد، البته دادستانی تهران هم در این خصوص همکاری های خوبی داشته است.
او در خصوص خطرات ناشی از ساختمان های نیمه کاره هم گفت: به استناد ماده 55 قانون اساسی، اخطارهای لازم به دارندگان این ملک ها داده می شود و رسیدگی های قضایی صورت خواهد پذیرفت.
آقای حناچی در خصوص آخرین وضعیت دستگیری های انجام شده در بدنه شهرداری گفت: شهرداری تهران دستگاهی است که در مقیاس استان به بزرگی آن وجود ندارد، حدود 100 هزار نفر کارکنان درگیر با شهرداری هستند، در حال حاضر 59 هزار نفر پرسنل رسمی شهرداری هستند و چیزی حدود 30 هزار میلیارد بودجه این دستگاه بوده و چند برابر این رقم هم گردش مالی شهرداری است.
او افزود: اگر همین رقم را مبنا قرار دهیم و اگر خدای نکرده این رقم شامل پِرت یک درصد شود؛ رقمی حدود 300 میلیارد حاصل می شود، به هر صورت ممکن است اتفاقاتی هم در این دستگاه رخ دهد؛ به نظر بنده، این بد است که ما نسبت به فساد و اتفاقاتی از این دست حساس نباشیم، البته همه گفته های مطرح شده فقط در مرحله اتهام بوده و قطعی نشده، ترجیح می دهم زمانی در این باره صحبت کنیم که قطعی شده باشد.