به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه گروه علمی فرهنگی هنری
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف؛ آقای دکتر کابلی رئیس مرکز آموزش مهارتهای مهندسی دانشگاه صنعتی شریف درباره این طرح گفت: با شروع بهکار مرکز آموزش مهارتهای مهندسی که از تلفیق دو مرکز کارگاههای آموزشی و گرافیک مهندسی تشکیل شده است برنامههای متعددی برای تحرک و تأثیرگذاری بیشتر مرکز جدید در دانشگاه مورد توجه قرار گرفت.
وی ادامه داد: در این راستا بحث آموزش و ارائه خدمات مهندسی بهعنوان دو محور اصلی مرکز جدید مورد بررسی دقیق قرار گرفت و برنامههای پیشبرد آنها تدوین شد.
رئیس مرکز آموزش مهارتهای مهندسی دانشگاه صنعتی شریف افزود: در محور آموزش، موضوع بازنگری درس کارگاه عمومی مورد توجه ویژه قرار داشت. این درس بهعنوان یک درس اساساً سال اولی نقش بسیار مهمی در آشنایی دانشجویان با فضای دانشگاه و فعالیتهای مهندسی دارد. تاکنون این درس بهصورت انجام کار کارگاهی در کارگاههای جدا از هم اجرا میشد، از طرفی افزودن کمی مقدمه به این درس در خصوص دنیای مهندسی و ویژگیها و تاریخچه آن میتواند در آماده سازی ذهن دانشجویان در خصوص حرفه مهندسی بسیار تأثیرگذار باشد.
آقای دکتر کابلی گفت: این طرح ارائه تغییرات ایجاد شده در این درس و برنامه اجرای آن برای نیمسال دوم ۹۹-۴۰۰ است. موضوعی که این طرح را خاص میکند این است که با توجه به شرایط بیماری کرونا و حضور نداشتن دانشجویان در دانشگاه، بستهای حاوی ابزار و مواد مصرفی مورد نیاز برای ساخت سوژه به نشانی دانشجویان ارسال شود. این موضوع محدودیتهای شدیدی بوجود آورد که با صرف وقت و تمرین زیاد روی سوژههای تمرینی ساخته شده مرتفع شد. این طرح تا حدی منعکس کننده تلاش وقتگیری است که در چند ماه گذشته برای تحول در این درس انجام گرفته است. درسی که از مهمترین ابزارها برای ورود دانشجویان به کار مهندسی است و در صورت اجرای مناسب میتواند بسیاری از مشکلات بعدی دانشجویان در واحدهای تخصصی را نیز از نظر دیدگاه فلسفی حل کند.
وی ادامه داد: شورای مرکز آموزش مهارتهای مهندسی پس از جلسات متعدد و مشورت متمرکز روی این موضوع مواردی از قبیل؛ افزودن جلسات مقدماتی برای آشنایی دانشجویان با فلسفه آموزش کارگاهی که در درس کارگاه عمومی داده میشود همچنین انتخاب سوژه برای کار عملی دانشجویان به نحوی که از انجام کار در مجموعه کارگاههای مرکز آموزش مهارتهای مهندسی یک محصول مشخص بیرون بیاید را بعنوان تغییرات راهبردی در این درس مورد توجه قرار داد.
آقای دکتر کابلی گفت: پس از چندین جلسه که سوژه مورد نظر توسط رییس مرکز و معاون محترم آموزشی مرکز ارائه شد و صاحبنظران حوزه آموزش دانشگاه و هیأت رییسه محترم دانشگاه نقطه نظرات خود را بیان کردند، اقدامات برای آمادهسازی ۴۰۰ بسته و تحویل آنها به دانشجویان آغاز شد. در نخستین قدم به دو داوطلب دانشجوی دختر و پسر مقیم شهر تهران که امکان تردد به دانشگاه داشتند این بسته داده و از آنها خواسته شد که سوژه مورد نظر را بسازند. نظرات اصلاحی این جلسه تمرینی در بسته اعمال و بسته نهایی شد. به دنبال آن اقدامات برای تکثیر بسته آغاز شد و با تلاش شبانه روزی همکاران مرکز آموزش مهارتهای مهندسی ۴۰۰ بسته برای تحویل به دانشجویان درس کارگاه عمومی آماده شد. برای دانشجویان مقیم شهرستانها این بسته ارسال پستی شد و برای دانشجویان مقیم شهر تهران بهصورت حضوری تحویل داده شد.
وی افزود: این طرح یک اقدام منحصر بفرد در دوران بیماری کرونا است. گذشته از بُعد آموزشی خاص آن که در این شرایط امکان کار عملی را برای دانشجویان بوجود میآورد، از نظر فرهنگی نیز دارای این پیام بسیار مثبت برای دانشجویان است که در حالی که به معنی واقعی کلمه همه دنیا به آموز مجازی روی آوردهاند که به طور قطع در کار کارگاهی و آزمایشگاهی اشکالات زیادی ایجاد میکند، دانشگاه به فکر دانشجویانش بوده و با صرف وقت و انرژی و البته هزینه این بسته را برای آنها ارسال کرده است. امید است دانشجویان عزیز با استفاده هر چه بیشتر و بهتر از این بسته به برآورده شدن اهداف آموزشی دانشگاه کمک نمایند.