تخفیف ۸۰ درصدی به کشتیهای رو-رو در بنادر شمال
مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامههای سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای کاهش هزینههای بندری در بنادر شمال کشور، کشتیهای موسوم به رو- رو از تخفیف ۸۰ درصدی برخوردار شدند.
به گزارش
گروه اقتصادی خبرگزاری صداوسیما از سازمان بنادر و دریانوردی؛ آقای خسرو سرایی در مورد راهاندازی خط کشتیرانی رو-رو در بنادر شمالی کشور، افزود: تجار کشور ما برای تجارت با کشورهای ساحلی خزر و دیگر کشورهای هدف در این مسیر، باید بتوانند از شیوههای مختلف حمل با هزینههای رقابتی بهرهمند شوند و اتکا به یک شیوه حمل ممکن است تجارت را ناپایدار سازد.
وی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی برای کاهش مشکلات تجار با رایزنی و پیگیریهای مستمر موفق شد، خدمات کشتیرانی رو-رو کامیونی را بین بنادر شمال و کشورهای حاشیه خزر به ویژه روسیه و قزاقستان برقرار کند و در همین راستا، در اولین اقدام و برای کاهش هزینههای بندری، این نوع کشتیها از تخفیف ۸۰ درصدی برخوردار شدند.
سرایی با اشاره به اینکه پیگیریهایی نیز از سوی مراجع ذیربط برای ارائه مجوز خرید و ساخت کشتیهای رو-رو به سرمایهگذاران به عمل آمده است، خاطر نشان کرد: انتظار میرود این پیگیریها به زودی نتیجه بخش باشد و در عین حال، امیدوار هستیم شرکتهای کشتیرانی ایرانی فعال در خزر و دیگر شرکتهای علاقهمند نیز بهرهبرداری از حداقل یک فروند کشتی رو- رو را در دستور کار خود قرار دهند.
وی با بیان اینکه تقاضای بار برای این نوع کشتیها بسیار بالا است، گفت: از طرف دیگر برای صاحب کالا نیز حمل کالا با استفاده از حمل ترکیبی کامیون-کشتی بسیار کم هزینه خواهد بود، چرا که در رابطه با بسیاری از هزینههای بندری بر کالا نظیر انبارداری، باربری و بخشی از خن کاری معاف خواهند بود.
مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامههای سازمان بنادر و دریانوردی افزود: اعداد و ارقام نشان میدهد راهاندازی خط رو- رو موجب کاهش هزینههای حمل، افزایش ایمنی حمل کالا و کامیون و افزایش بهرهوری برای تجار کشور شده است.
سرایی گفت: با استفاده از خدمات رو-رو، مدت زمان سفر برای رانندگان کامیون بسیار کاهش یافته و صرفه جویی چشمگیری در هزینه سوخت، هزینههای جانبی به هنگام عبور از قلمروی کشورها و... میشود و شرط اصلی پایداری این خدمت آن است که از سمت خشکی برنامهریزی دقیقی برای تامین کامیون در هر سفر صورت گیرد.
به گفته مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامههای سازمان بنادر و دریانوردی، نقش شرکتهای فورواردر به عنوان نماینده صاحب کالا برای انتخاب مسیر بهینه حمل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و شرکتهای مربوطه میتوانند کمک شایانی به رونق این مسیر جدید کنند.