• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۶۳۶۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲

ساختارشناسی مستند خبری

اگر شما هم از علاقمندان به خبرنویسی هستید در این بخش شناسایی ساختار مستند خبری را فرا خواهید گرفت.

ساختارشناسی مستند خبریبه گزارش سرویس وبگردی سازمان صدا وسیما، عرصه استفاده از دو قالب مستند در تلویزیون، یعنی مستند خبری و مستند گزارشی، عمدتاً به مواردی از برنامه‌سازی ارتباط دارد که آن را عرصه ژورنالیسم تلویزیونی می‌خوانیم؛ مواردی، چون تهیه اخبار، گزارش‌های مستند، خبرنگاری، گزارشگری و به‌طور کلی اطلاع‌رسانی از طریق پخش تلویزیونی.
در این عرصه یکی خبر و دیگری گزارش اهمیت درجه اول دارند؛ هرچند که حوزه این دو قالب مستند، اغلب با هم تداخل می‌کنند، اما چنانچه آن‌ها را از دیدگاه ساختارشناسی و موازین مربوط به تهیه و تولید (عمدتاً تصویربرداری و تدوین) با توجه به کاربرد و ظرفیت‌های‌شان بررسی کنیم، تفاوت‌هایشان مشخص می‌شود، ولی ابتدا لازم است مفهوم ساختار را روشن و تعریفی از آن ارائه کنیم:

ساختار

طراحی و تنظیم عناصر و اجزائی است که درون سیستم هدفمند بر یکدیگر تأثیر متقابل و یا رابطه متقابل دارند و عملکرد آن‌ها به پیدایش شکل اثر منجر می‌شود. فیلم یا برنامه تلویزیونی نیز به‌مثابه یک سیستم است. شکل یک فیلم از ساختار یا نحوه روابط بین اجزای صوتی و تصویری آن به‌وجود می‌آید؛ بنابراین «شکل» نتیجه عملکرد‌های عناصر ساختار است و این شکل است که نهایتاً بر عواطف، اندیشه یا ذهنیت مخاطب تأثیر می‌گذارد.
 
عناصر ساختاری یک فیلم عبارت‌اند از:
الف: آنچه به شیوه‌های فیلم‌برداری یک نما مربوط می‌شود (رنگ، نور، ترکیب‌بندی، حرکت درون قاب، قاب‌بندی، زاویه فیلم‌برداری، عمق میدان و نظایر آن‌ها).
ب: آنچه به ترتیب نمایش نما‌ها و نحوه پیوند آن‌ها و رابطه صدا‌ها و نما‌ها مربوط می‌شود که آن را فنون یا شیوه‌های تدوین می‌نامیم.
اتحاد این عناصر را که بر پایه موضوع و محتوایی یک فیلم یا یک برنامه ساماندهی و طراحی می‌شوند، ساختار فرمال برنامه می‌نامیم که هدف از طراحی و تنظیم آن انتقال پیام و تأثیر مفهوم آن بر ذهنیت و نگرش مخاطب نسبت به یک موضوع معین است. در یک فیلم مستند خبری، هدف اصلی، اطلاع‌رسانی از طریق واقعه‌نگاری روز است؛ آگاه کردن بیننده به‌طور سریع طی چند نمای محدود (در زمانی کوتاه و موجز) نسبت به وقایعی که در محیط زندگی او یا در جهان، روی دادهف یا در حال گذر است، اما در یک فیلم مستند گزارشی جنبه دریافت اطلاعات و شناخت از سوی مخاطب نسبت به یک پدیده یا یک رویداد خاص، ابعاد نسبتاً عمیق‌تر، گسترده‌تر و نسبت به فیلم خبری (اغلب) در زمان طولانی‌تری و طی نما‌های بیشتر ونسبتاً دقیق‌تری صورت می‌گیرد.
به‌علاوه، در یک گزارش مستند تلویزیونی برای توجه به تکنیک‌های مختلف مستندسازی، تصویربرداری، تدوین، صدا، تحقیق و تهیه متن فرصت بیشتری وجود دارد، چون فرصت یا وقت بیشتری در اختیار است؛ بنابراین تکنیک‌های ساخت در گزارش مستند قاعدتاً دقیق‌تر و حتی متنوع‌ترند. مثلاً از وجود گزارشگر (خبرنگار، گوینده)، نقشه، گرافیک، عنوان‌بندی، شبیه‌سازی، انیمیشن، مدل یا ماکت، عکس، فیلم آرشیوی، مصاحبه و حتی بازسازی نیز می‌توان در مستند گزارشی استفاده کرد، به‌اضافه اینکه انواع صداها، ازجمله موسیقی مناسب موضوع نیز می‌تواند در آن به کار آید.

بیشتر بخوانید:

با تاکتیک‌های خبری آشنا شوید
از دیدگاه ساختارشناسی، فیلم مستند خبری را فیلم «بی‌شکل» می‌خوانند، چون بدون استفاده از روش‌های دراماتیک یا بدون ملاحظات پیچیده زیبایی‌شناسی در فیلم‌سازی، جنبه‌های صریح، برجسته و گذرای یک رویداد را به نمایش می‌گذارد. این نوع فیلم طراح ساختار یا معمار، یعنی کارگردان ندارد. از دیگر ویژگی‌های این نوع فیلم آن است که زبان و بیان مجازی فیلم (نظیر استعاره، تشبیه و نماد) معمولاً در آن کاربردی ندارد. دیگر دلایل عمده‌ای که فیلم‌های خبری از لحاظ
 
شخصیت در شکل، ابتدایی و یا فاقد شکل تلقی می‌شوند عبارت‌اند از:
  • طراحی هنری به‌منظور خلق جلوه‌های زیبایی‌شناسی شکل برای فیلم‌های خبری ضرورتی ندارد و غالباً نیز مقدور نیست.
  • در تصویربرداری و تدوین مواد فیلم خبری امکانی برای انجام طراحی شکل تصویر و تدوین «به‌طور دقیق» که مستلزم صرف وقت نسبتاً زیاد است، فراهم نیست.
  • چون فیلم خبری به‌منظور اطلاع‌رسانی و آگاهی سریع از وقایع روز تهیه می‌شود، گاه در حد ارائه یک پیام کوتاه چندثانیه‌ای در یکی دو نما، مثلاً در حد اعلان تیتر و یا عناوین اصلی خبر است؛ بنابراین به تکنیک‌های پیچیده، فرم عمیق، ابداع زیبایی‌شناسی و روش‌های دراماتیک نیازی ندارد. مثلاً برای فیلم خبری به‌ندرت نورپردازی می‌شود و در همه حال، استفاده از نور موجود برای تصویربردار خبر ارجحیت دارد، اما چنانچه نورپردازی نیز (به‌ضرورت) انجام گیرد، صرفاً برای مرئی‌تر شدن جزئیات فضا یا صحنه خبر است، نه برای فضاسازی دراماتیک و خلق عواطفی، چون ترس، دلهره یا نشاط در بیننده که این‌ها ویژه نورپردازی برای فیلم‌های دراماتیک یا هنری و مستند‌های غیرژورنالیستی است.
علاوه بر این، در بیشتر موقعیت‌های تصویربرداری خبر، امکان استفاده از سه‌پایه دوربین نیست، چون در اغلب مواقع این وسیله خود می‌تواند به عامل دست‎و‎پاگیری تبدیل شود.
چون مقوله تدوین مواد خبری با کار تصویربردار و (کمیت و کیفیت) مواد رسیده به اتاق تدوین خبر رابطه مستقیم و تنگاتنگی دارد، بنابراین با در نظر گرفتن جنبه‌های زیر باید ساختار تدوینی فیلم‌های خبری را بررسی کرد:
الف: موضوعات (رویدادهای) خبری اغلب زودگذرند.
ب: این موضوعات اغلب فقط برای یک بار روی می‌دهند و معمولاً تکرارناپذیرند.
ج: در شرایط خاص تصویربرداری خبر، گاه امکان جابه‌جا شدن تصویربردار برای تغییر زاویه دید دوربین وجود ندارد. در اغلب موارد (مثلاً دیدار شخصیت‌های سیاسی برجسته و حضور آن‌ها در محلی خاص) به تصویربرداران، عکاسان و خبرنگاران وقت محدودی داده می‌شود؛ در چنین مواردی، اجازه تحرک و یا جابه‌جایی برای بیشتر نزدیک شدن به موضوع نیز ممکن است به آن‌ها داده نشود.
این موارد باعث می‌شوند تصاویر خبری فاقد تنوع زاویه تصویربرداری و انواع نما باشند. چنانچه تنوعی نیز در مواد موجود باشد، اغلب ناشی از تحرک عدسی زوم است، یعنی با زوم کردن، نما تغییر می‌کند نه با جابه‌جایی محل دوربین و تغییر زاویه دید آن. 
از دو جنبه در ساختار تدوینی فیلم‌های خبری (اغلب) محدودیت به وجود می‌آید:
  • از هر نما برداشت دیگری وجود ندارد و تدوینگر معمولاً به استفاده از یک برداشت (و یا یک نما) محدود است.
  • چون از یک طرف موضوع و فضای رویداد خبر اغلب در اختیار تصویربردار نیست یا رویداد تکرارناپذیر است، درنتیجه در تدوین فیلم خبری «راکورد» بین نما‌ها (یعنی حفظ تداوم به‌رغم توقف تصویربرداری) وجود ندارد. به همین علت هنگام تماشای فیلم‌های خبری ما نه‌تن‌ها شاهد انواع پرش بین نما‌ها هستیم. بلکه به‌ویژه در نماها، تنوع زاویه دید نیز موجود نیست. بنا به همین علل، ساختار تدوینی فیلم‌های خبری اغلب از نظر کیفیت (ظرافت هنری و دقت تکنیکی) ضعیف و پراشکال به نظر می‌رسد. مسئله دیگر این است که تدوینگر فیلم‌های خبری گاه به دلیل کمبود مواد دچار می‌شود و ناگزیر می‌شود به دلیل این کمبود و تطبیق طول زمانی فیلم با متن خبر که توسط مجری خبر (یا گزارشگر فیلم) خوانده می‌شود، برخی از نما‌ها را تکرار کند. از سوی دیگر، تحت شرایط خاص تصویربرداری خبر، تصویربردار به‌منظور تهیه مواد بیشتر و متنوع‌تر، مثلاً تنوع در بزرگ‌نمایی نما‌ها یا برای تأکید بر جزئیات فضا و موضوع، همچنین برای سرعت عمل در ضبط لحظات بیشتری از واقعه، ممکن است چاره‌ای جز استفاده از حرکت زوم نداشته باشد یا ناگزیر باشد که با دوربین روی دست، موضوع متحرکی را دنبال کند. با در نظر گرفتن ویژگی‌ها و شرایط کار تصویربرداری خبر، همچنین به دلیل کوتاه و گذرا بودن زمان وقایع، قاعده کلی حاکم بر کار تصویربردار خبر عبارت است از: سرعت عمل، درک لحظه و آمادگی.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
پل کوی فرهنگ زنجان؛ حادثه‌خیز با ۹ کشته
بررسی تحولات بازار ارز در برنامه گفتگوی ویژه خبری
ورود ۳۳ میلیون مترمکعب آب به سد‌های آذربایجان‌غربی
بررسی طرح‌های آبزی‌پروری و توسعه شیلات در حاشیه رودخانه سد ارس
جشنواره طلوع گامی برای تقویت حضور اجتماعی هنرمندان دارای معلولیت
بارش برف و پدیده مه‌گرفتگی در محور‌های آذربایجان غربی
ارومیه با افزایش ۳ منطقه و ۱۴ ناحیه رسماً به جمع کلان‌شهر‌های کشور می‌پیوندد
آمادگی برای بارش برف؛ استقرار ماشین‌آلات در نقاط حساس شهر
برگزاری آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های سرمایه‌گذاری جایگاه‌های کوچک‌مقیاس در ارومیه
انتخابات، نماد مردم‌سالاری و وحدت ملی است
آغاز عملیات گمانه‌زنی در محوطه تاریخی گوی تپه ارومیه
تقدیر رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی از عملکرد مدیرکل راه و شهرسازی استان 
۲۲۵ پرونده در کارگروه زیربنایی آذربایجان غربی، گامی موثر در مسیر توسعه پایدار
تردد در محور پیرانشهر- نقده فقط با زنجیر چرخ امکان پذیر است
استان زنجان در جمع پنج استان برتر فرآوری محصولات کشاورزی
آغاز عملیات اجرایی راه دسترسی به دو روستای چگنی لرستان
۱۳۵ مسجد در استان زنجان ، آماده برگزاری اعتکاف
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۷ دی ۱۴۰۴
تخصیص ۱۰۰ میلیارد ریال برای بازسازی سقف بازار سرپوشیده سراب
اوقات شرعی اهواز، ۷ دی ماه ۱۴۰۴
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
وعده وزیر اقتصاد برای ایجاد آرامش اقتصادی و معیشتی مردم
مشاهده گوی آتشین در آسمان ژاپن!
شفاف‌سازی در توزیع نهاده ها، اولویت جهاد کشاورزی
همه باید از ایران دفاع کنیم
انتظار برای پرتاب تاریخی سه ماهواره ایرانی
پیش‌بینی بارش برف و باران در بیشتر مناطق کشور
تشکیل پرونده قضایی برای ۳ مدیر خراسان جنوبی
ترنم باران در مناطق مختلف فارس
چتر باران ، فردا در فارس گسترده تر می شود
پزشکیان: برای تأمین معیشت مردم برنامه ۲۰ بندی داریم
تولید بیش از ۹۵ درصد نیاز دارویی کشور در داخل
 ۳ ابزار جدید طلایی بانک مرکزی از هفته جاری عملیاتی می‌شود
بارش نخستین برف زمستانی در شهرستان سپیدان
از تهران تا بلگراد؛ ایران در جمع ۱۳۰ کشور حاضر در اکسپو ۲۰۲۷
فردا ۳ ماهواره ایرانی به فضا پرتاب می‌شود
فارس از فردا برفی و بارانی می‌شود  (۵ نظر)
وعده وزیر اقتصاد برای ایجاد آرامش اقتصادی و معیشتی مردم  (۴ نظر)
تشکیل پرونده قضایی برای ۳ مدیر خراسان جنوبی  (۲ نظر)
انفجار تروریستی در مسجدی واقع در حمص سوریه  (۲ نظر)
رزمایش تخصصی امداد و نجات پدافند هوایی ارتش برگزار شد  (۱ نظر)
آغاز پویش ملی چله دعای عهد از امروز جمعه ۵ دی‌ماه  (۱ نظر)
هشدار هواشناسی سطح زرد شماره ۳۹ برای استان کرمان  (۱ نظر)
پرونده قضائی برای کشتی متخلف خارجی حامل سوخت قاچاق  (۱ نظر)
کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران تشکیل می‌شود  (۱ نظر)
️شیرین یزدان‌بخش درگذشت  (۱ نظر)
بارش نخستین برف زمستانی در شهرستان سپیدان  (۱ نظر)
سه ماهواره ایرانی آماده پرتاب به فضاست  (۱ نظر)
قیمت عرضه محصولات لبنی لحظه‌ای رصد می‌شود  (۱ نظر)
نیاز مهم امروز جهان: نظام عادلانه ملّی و بین‌المللی اسلامی  (۱ نظر)
فراخوان پویش مدار اقتدار در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)