پخش زنده
امروز: -
معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاهها گفت: خودکفایی در احداث خطوط ریلی مهمترین دستاورد بعد از انقلاب اسلامی این حوزه است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما عباس خطیبی گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای عرصه ساخت راه آهن بعد از انقلاب اسلامی در کشور خودکفایی در تولید ریل و سوزن است، به نحوی که در ۴ سال گذشته تمام ریل مورد نیاز احداث شبکه ریلی از داخل کشور تامین شده است.
آقای خطیبی با اشاره به موقعیت راهبردی ایران در منطقه گفت: مهمترین هدف چند سال اخیر در توسعه شبکه ریلی کشور، تکمیل کریدورهای ترانزیتی شمال- جنوب و شرق به غرب و است که با این رویکرد در حال حاضر ۷۷۰ کیلومتر مسیر ریلی در این کریدورها در قالب ۵ طرح ریلی در دست ساخت قرار دارد.
وی افزود: هدف دوم اتصال شبکه ریلی به مراکز عمده بار و مراکز ورودی و خروجی کشور و بنادر هدف سوم اتصال مراکز استانها به شبکه ریلی کشور است که با همین رویکرد تاکنون ۲۲ مرکز استان به شبکه ریلی متصل شده است که ۱۰ مورد آن بعد از انقلاب اسلامی صورت گرفته است.
وی از افتتاح ۴۰۶ کیلومتر مسیر ریلی تا سال آینده خبر داد و گفت: ۱۵۵ کیلومتر از مسیر ریلی چابهار-زاهدان حدفاصل زاهدان تا خاش در سالجاری به بهره برداری رسید و تا بهار سال ۱۴۰۲ راه آهن رشت- کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر، راه آهن همدان- سنندج به طول ۱۵۱ کیلومتر و راه آهن میانه- اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر تا سال آینده به شبکه ریلی کشور افزوده میشوند.
خطیبی ادامه داد: در تلاش هستیم تا راه آهن بستان آباد-خاوران را نیز تا پایان سالجاری به بهره برداری برسانیم و بدین ترتیب طول زمان سفر از پایتخت به تبریز نسبت به مسیر ریلی موجود ۵ ساعت کوتاهتر میشود.
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاهها خودکفایی در تامین ریل و سوزن مورد نیاز ساخت محورهای ریلی در کشور را مهمترین دستاورد در این حوزه بعد از انقلاب اسلامی عنوان کرد.
آقای خطیبی گفت: طی ۴ سال گذشته بیش از ۷۰ هزار تن ریل مورد نیاز تمام طرحهای راه آهن کشور در داخل تولید شده است.