پخش زنده
امروز: -
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر تکمیل راهگذر شمال_جنوب گفت: ایران، هم به عنوان راه و هم راه حل، برای پیوندهای امن، ایمن، سهل، سریع و مقرون به صرفهی اقتصادی، برای رقابت سازنده و مشارکتِ بازیگران ذینفع در عرصه ترانزیت و لجستیک نقش آفرینی خواهد کرد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، مهرداد بذرپاش در نشست سه جانبه ایران، هند و روسیه در تهران ۸ محور چند جانبه گرایی، مشارکت جویی، همسایگی ترانزیتی، رویکرد شبکه ای، تسهیل گری، حافظه تاریخی، هوشمندانه و فناورانه و انعطاف پذیر و تاب آور را به عنوان اصول حاکم بر ابتکار ایران راه برشمرد.
بذرپاش برای بهره مندی حداکثری از پنجره فرصت بیان شده جهت رونق مبادلات و توسعه مسیرهای مقرون به صرفه در مسیر شمال- جنوب، راهبردهای اساسی این ابتکار را به این شرح پیشنهاد کرد: حمایت و تشویق فعالان و بازیگران تجارت، لجستیک، حمل و نقل و ترانزیت به منظور توسعه و تقویت حملونقل ترکیبی و چندوجهی، استفاده از ظرفیت شورای هماهنگی کریدور شمال- جنوب به منظور همسان سازی ساز و کارهای همکاری و پیاده سازی مفهوم پنجره واحد ترانزیت، استفاده از ظرفیت سازمان های بینالمللی و منطقهای از جمله سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری های اقتصادی یا همان اکو، مدیریت یکپارچه جریان حملونقل و توسعه حملونقل فناورانه، با تاکید بر اتصال پلتفرمهای برخط و اشتراک گذاری اطلاعات و داده ها با تأکید بر امکان رصد محمولهها در مسیر کریدور، توسعه همکاری ها در حوزه بیمه های حمل ونقل و افزایش گردش پول در مبادلات و تسویه های مالی در مناسبات حمل و نقل و ترانزیتی بر اساس پیمان های پولی دوجانبه جهت دفع خطرهای مالی و رقابتی تر شدن مسیرهای کریدور شمال-جنوب و همچنین تعمیق همکاریهای راهبردی در زمینه سرمایهگذاری مشترک در توسعه زیرساختهای کلیدی حمل و نقل و لجستیکی جهت تسریع در تکمیل و توسعه آنها.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در بیست و ششمین مجمع بین المللی اقتصادی در سنت پترزبورگ، ابتکار جمهوری اسلامی ایران به نام ایران راه (IRAN-RAH) را به عنوان پنجره فرصتی برای استفاده کشورهای ذینفع و همه بازیگران عرصه تجارت، لجستیک و ترانزیت، از قلمروی جمهوری اسلامی ایران به عنوان سرزمین فرصت های لجستیکی و ترانزیتی مطرح و اشاره کردم که واژه راه در زبان فارسی، همزمان هم به معنای راه و هم راه حل است.
بذرپاش ادامه داد: ایران-راه به این معنی است که ایران، هم به عنوان راه و هم راه حل، برای پیوندهای امن، ایمن، سهل، سریع و مقرون به صرفهی اقتصادی، برای رقابت سازنده و مشارکتِ بازیگران ذینفع در عرصه ترانزیت و لجستیک نقش آفرینی خواهد کرد.
بدین ترتیب، کشورهای منطقه و فرامنطقه ای این فرصت را خواهند داشت که با استفاده از مسیرها، امکانات و ظرفیتهای ایران، بخش عمده ای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.
وی یادآور شد: از منظر تاریخی، سرزمین ایران قرنها به عنوان گذرگاه بین قاره ای، نه تنها نقشی کلیدی در تجارت و مبادلات کالا ایفا کرده، بلکه دریچه های تعامل را میان انسان ها گشوده و فصلی با شکوه را در تاریخ بشریت رقم زده است. در این عصر طلایی، در مسیرهای باستانی که از قلمروی ایران می گذشتند، روح صلح و همکاری و سود متقابل بر مبنای تشریک مساعی نژادها، اقوام و تمدنها و ادیان گوناگون و نیز جریان های پایدار مبادله فرهنگ، دانش و تجربه موج می زد، و این چنین شد که میراث بزرگ بشریت در این تعاملات و تبادلات شکل گرفت، که آثار باستانی به جا مانده از آن دوران، نظیر کاروانسراها، مؤید این واقعیات انکار ناپذیر است.
بذرپاش گفت: این اصول حاکم بر ابتکار ایران-راه، کاملا همسو با مفاهیم بنیادین راهگذر شمال- جنوب آزاد کننده ظرفیتهای عظیم ناشی از مزیتهای متعدد نسبی و رقابتی جغرافیایی و اقتصادی است.
وزیر راه و شهرسازی اهمّ مزیت های نسبی و رقابتی ابتکار ایران راه را، همجواری راهگذر شمال-جنوب، با قطبهای تولید و مصرف انرژی جهان، ایجاد ائتلاف های جدید ترانزیتی بر مبنای تجارت و توسعه زنجیره تامین نوین، پیوند و دسترسی کشورهای حوزه غرب آسیا، قفقاز، آسیای میانه و خلیج فارس، ایران به عنوان پلی با ثبات، امن، مقرون به صرفه و بهینه برای ترانزیت، فرصتهای جذب سرمایهگذاری مشترک کشورهای ذینفع در کریدور شمال- جنوب در زیرساختهای کلیدی، امکان تعریف و توسعه مسیرهای ترانزیتی ترکیبی و چند وجهی و امکان بهره گیری از ظرفیت های همکاری همه جانبه سازمان های منطقهای برشمرد.