کربلا، سرزمین مقدس
امام سجاد علیه السلام فرمود: زمین کربلا در روز رستاخیز، چون مرواریدى مى درخشد و ندا مى دهد که من زمین مقدس خدایم، زمین پاک و مبارکى که پیشواى شهیدان و سالار جوانان بهشت را دربرگرفته است.
به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما ،تمام سرزمینهای دنیا در مقابل عظمت کربلا هیچ است و دلیل آن هم عظمتی است که خون حضرت سید الشهدا(ع) به این سرزمین بخشیده است.
طبق روایات تاریخی، امام حسین (ع) روز سوم محرم، زمینهای اطراف محل شهادت خود را به مبلغ زیادی خریدند؛ سپس آن را به همان فروشندگان برگردانده و شرط کردند که زائران را به سمت مزار ایشان راهنمایی و سه روز از آنها پذیرایی کنند.
چرا امام حسین (ع) زمین محل شهادت خود را خرید؟
بر اساس مستندهای تاریخی و حدیث اهل بیت علیهمالسلام، زمانی که امام حسین علیهالسلام به سرزمین کربلا رسیده و به علم الهی مطلع شدند که در همین سرزمین به شهادت خواهند رسید، این منطقه را خریداری کردند.
به عبارت دیگر زمینی که از عاشورای سال ۶۱ هجری تا به امروز پیکر مطهر حضرت سیدالشهدا علیهالسلام و یاران آن حضرت را در خود جای داده، ملک شخصی امام شهید ما محسوب میشود.
بر اساس نقلهای تاریخی و روایتهای قابل استناد، پیش از واقعه عاشورا، زمین کربلا متعلق به قبیلههایی از مردم نینوا و غاضریه بود.
امام حسین علیهالسلام در روز سوم محرم، این زمین یعنی اطراف مزار شریف خود را از صاحبان آن به مبلغ ۶۰ هزار درهم خریداری کرده و دوباره آن را به همان افراد بخشیدند، با این شرط که آنها زائران را به سوی مزار شریف ایشان راهنمایی کرده و از آنها به مدت سه روز پذیرایی کنند.
در این باره شیخ بهایی در کتاب کشکول مطلبی را از امام صادق علیهالسلام ثبت کرده که آن را از جد خود، محمد بن علی جباعی و از سید بن طاووس نقل کرده مبنی بر اینکه آن حضرت فرمودهاند: حرم امام حسین بن علی علیه السلام به فاصله ۴ میل در ۴ میل (به روایتی ۶ فرسخ) همان مکانی است که آن حضرت خریداری کرد.
این حرم برای فرزندان امام حسین علیهالسلام و دوستداران ایشان حلال است، اما برای کسانی که با فرزندان آن حضرت و دوستدارانش مخالفت میکنند حرام است؛ و در این سرزمین برکت است.
در واقع زمینی در حدود چهل کیلومتر مربع از خاک کربلا را امام حسین (ع) در آن زمان به مبلغ قابل توجهی خریداری کردند و این مقدار از زمین، ملک شخصی آن حضرت محسوب میشود.
این روایت در کتاب الزیارات نیز ثبت شده است. البته محدث نوری در این باره به نقل از سید بن طاووس نوشته است: محمد بن احمد بن داوود قمی در کتاب الزیارات مینویسد که مردم آن منطقه به این شرط امام عمل نکردند.
منبع : تسنیم ، حوزه