• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۲۷۴۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷
علمی و فرهنگی » فضای مجازی
کارشناسان پاسخ دادند؛

چگونه اخبار جعلی مبتنی‌بر هوش مصنوعی را تشخیص دهیم

ظهور هوش مصنوعی، شبکه جهانی اینترنت را از اطلاعات نادرست انتخاباتی پُر کرده است.

چگونه اخبار جعلی مبتنی‌بر هوش مصنوعی را تشخیص دهیم؟

نمونه‌ای از یک تصویر جعلیِ تولیدشده با هوش مصنوعی از ترامپ و بایدن 
 
 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از پرایس اسکول، در اوایل سال جاری میلادی رأی‌دهندگان ایالت «نیوهمپشایر» آمریکا پیامی تلفنی دریافت کردند که حاوی صدایی شبیه «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور بود که می‌خواست آنان را از شرکت در انتخابات مقدماتی این ایالت منصرف کند.
 
صدایی که مردم این ایالت شنیدند، واقعاً صدای بایدن نبود؛ این یک تماس رُباتیک بود که با هوش مصنوعی (AI) برای فریب مردم انجام شد.
 
ظهور هوش مصنوعی، تولید تصاویر جعلی، ویدئو‌های ساختگی و فایل‌های صوتی را که واقعی به نظر می‌رسند، آسان‌تر از همیشه کرده است. با نزدیک‌شدن به انتخابات آمریکا، این فناوری نوظهور به‌مثابه تهدیدی است که می‌تواند شبکه جهانی اینترنت را با اطلاعات نادرست پُر کند و افکار عمومی، اعتماد و رفتار مردم را تغییر دهد.
 
«میندی رومرو» مدیر مرکز دموکراسی فراگیر در مدرسه سیاست عمومی USCPRICE می‌گوید: نظام‌های دموکراتیک به شهروندان آگاهی وابسته‌اند که تا حد امکان در مسائل مختلف مشارکت و نظرات و نیاز‌های خود را از طریق صندوق‌های رأی بیان می‌کنند.
 
به گفته او، کاهش سطح اعتماد به نهاد‌های حاکمیتی در نظام‌های مردم‌سالار می‌تواند در فرآیند‌های انتخاباتی تداخل ایجاد کند، باعث بی‌ثباتی شود، دوقطبی‌ها را تقویت کند و ابزاری برای مداخله خارجی در سیاست‌های درونی کشور شود.
 
«میندی رومرو» به تازگی میزبان یک همایش مبتنی بر وب (وبینار) با عنوان «انتخابات در عصر هوش مصنوعی» بود که در آن کارشناسان درباره چگونگی شناسایی اخبار جعلی و اطلاعات نادرست تولیدشده با هوش مصنوعی و نیز عملکرد سیاست‌گذاران فناوری‌های نوظهور مباحثه کردند.
 
در بخشی از این همایش «دیوید ایوان هریس»، «مِکِلا پاندیتاراتنه» و «مِهِتا اِستِین» از کارشناسان رسانه و هوش مصنوعی نظرات خود را مطرح کردند.
 
در ابتدا خانم «رومرو» چند نکته و راهکار مهم برای مبارزه با اطلاعات نادرستِ تولیدشده با هوش مصنوعی را مطرح کرد:
 
*نحوه تشخیص و نادیده‌گرفتن اطلاعات نادرست
 
شک داشته باشید: بدبین بودن به اخبار سیاسی به طور کلی بد نیست. اگر خبر کاملاً درست به نظر نمی‌رسد، اگر هیجان‌انگیز است یا احساسات آتشین مخاطب را برمی‌انگیزد باید یک چراغ قرمز باشد.
 
از چندین منبع بررسی کنید: اگر تصویر یا ویدئویی را می‌بینید که نظر شخصی را به‌صورت کامل بیان می‌کند، نظریه توطئه را تأیید می‌کند یا به نامزد انتخاباتی حمله می‌کند، کمی قبل از اشتراک‌گذاری آن تأمل کنید.
 
«مِهتا استِین» کارشناس هوش مصنوعی می‌گوید: ما در دوره‌ای هستیم که به جای اینکه هرچیزی را باور و آن را بازنشر کنیم، باید دوباره بررسی‌اش کنیم. باید هر محتوایی را در گوگل جستجو کنیم تا متوجه شویم آیا منابع دیگری هم آن را تأیید کرده‌اند یا نه.
 
از منابع معتبر استفاده کنید: دریافت اطلاعات از منابع معتبر، یکی از راه‌های مقابله با اخبار جعلی و اطلاعات نادرست است.
 
به گفته «میندی رومرو» مردم باید تشخیص دهند که یک مقاله، خبر است یا صرفاً نظر نویسنده را بازتاب داده است.
 
این کارشناس رسانه‌های اجتماعی می‌گوید: ممکن است برای مردم سخت باشد که از خود در برابر اطلاعات نادرست محافظت کنند، اما این کار بسیار مهم است.
 
به گفته «میندی رومرو» نکته مهم دیگر این است که بدانیم دولت‌ها و سیاست‌گذاران چگونه می‌توانند برای حمایت از مردم در این زمینه اقدام کنند.
 
*سیاست‌گذاران باید چه کار کنند؟
 
سیاستگذاران آمریکایی در تلاشند تا با اطلاعات نادرستِ تولیدشده توسط هوش مصنوعی مقابله کنند، آنها می‌توانند در این زمینه از اروپا هم الهام بگیرند.
 
«دیوید ایوان هریس» پژوهشگر دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا، شرکت‌های فناوری مالک شبکه‌های اجتماعی بزرگ را ملزم می‌کند تا خطرات احتمالیِ محصولاتشان برای جامعه از جمله درباره انتخابات را ارزیابی کنند.
 
به گفته «هریس» قانون اروپا همچنین شرکت‌های فناوری را ملزم می‌کند که به محققان مستقل امکان دسترسی به داده‌ها را برای مطالعه چگونگی تأثیر محصولاتشان بر مسائل اجتماعی، از جمله انتخابات فراهم کنند.
 
«مِهتا استِین» کارشناس هوش مصنوعی هم تاکید می‌کند که شرکت‌های مولد هوش مصنوعی باید قوانین مربوط به داده‌های کاربران را در رسانه‌های دیجیتالی که ایجاد می‌کنند، در نظر بگیرند.
 
به گفته او، این اقدام به کاربران شبکه‌های اجتماعی امکان می‌دهد که بدانند کدام تصویر، ویدئو و صدا با هوش مصنوعی تولید شده است، چه زمانی تولید شده است و چه کسی آنها را ساخته است.
 
«مِهتا استِین» می‌گوید: این لایحه همچنین رسانه‌های اجتماعی را ملزم می‌کند که از این داده‌ها برای پرچم‌گذاری تولیدات جعلی هوش مصنوعی استفاده کنند.
 
به گفته این کارشناس هوش مصنوعی، بنابراین اگر در حال پیمایش توییتر، فیس‌بوک یا اینستاگرام هستید و چیزی با هوش مصنوعی تولید شده است، باید برچسب کوچکی را که نشان می‌دهد محتوا با هوش مصنوعی تولید شده، قابل مشاهده باشد.
 
«مِکِلا پاندیتاراتنه» دیگر کارشناس هوش مصنوعی هم تأکید می‌کند: در سطح فدرال، لایحه‌هایی در کنگره وجود دارد که استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغات سیاسی را تنظیم‌گری می‌کند و شیوه‌نامه‌هایی را برای دفاتر انتخابات محلی درباره تأثیر هوش مصنوعی بر مدیریت انتخابات، امنیت سایبری و اخبار و اطلاعات جعلی صادر می‌کند.
 
دولت فدرال همچنین شیوه‌نامه‌هایی را درباره مدیریت ریسک هوش مصنوعی مولد منتشر کرده که شامل اطلاعاتی است که می‌تواند برای مقامات انتخاباتی قابل توجه باشد.
 
«پاندیتاراتنه» می‌گوید: تا کنون، ما هیچ نوع راهنمایی را ندیده‌ایم که به طور خاص برای استفاده از هوش مصنوعی توسط مدیران انتخابات طراحی شده باشد. این یک شکاف است که پُر کردن آن ضروری به نظر می‌رسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
ارتقای کیفیت آموزشی مدارس غیردولتی با نظارت مؤثر
تکمیل رینگ شمالی مهمترین تصمیم جلسه بررسی وضعیت تنش آبی شهر اراک
کشف انبار احتکار شکر در کنگاور
تشییع مادر شهید در روستای آبگل فیروزآباد
روایت کارگاه و فروشگاهی در تهران که همه کارکنان آن توان‌یاب هستند
ضرورت تشکیل مجمع مشورتی توسعه شهرستان‌ها درآذربایجان‌غربی
دلار توافقی به ۷۴ هزار و ۲۹۳ تومان رسید
پیش‌بینی ثبت حدنصاب جدید تولید نفت خام چین در سال جاری میلادی
مردمی‌سازی حاکمیت راه‌حل عبور از مشکلات کشور
گاز ۱۶ مشترک اداری و عمومی پرمصرف اردبیل قطع شد
دیجیتال‌سازی هوشمند رادیوگرافی صنعتی با شرکت‌های دانش بنیان
تجلیل از دانش‌آموزان پژوهشگر برتر کهگیلویه و بویراحمدی با حضور وزیر
فساد با زندانی کردن مفسد ریشه‌کن نمی‌شود
پژوهش چشم انداز آینده روشن
واژگونی خودرو در آزادراه قزوین - رشت
کتابت حکمت‌های نهج البلاغه در شهرضا
بیست و ششمین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش، فناوری و فن بازار
ارزیابی دلیل مرگ آبزیان در یکی از زهکش‌های اندیمشک
مراسم افتتاح ۷ مدرسه با حضور وزیر کشور در گلستان
 احتمال بارش در روز سه شنبه،چهارشنبه و پنجشنبه دربرخی مناطق استان کرمانشاه
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
گزارش میزان بارندگی در استان کرمان طی ۲۴ ساعت گذشته
ادامه بارش‌ها و هشدار نارنجی هواشناسی برای ۵ استان
اصلاح قیمت شیر خام و ۴ محصول لبنی
امنیت ملی آمریکا بر محور «منافع صرفاً آمریکایی» استوار شده است
از فردا؛ ثبت نام یازدهمین مرحله خرید محصولات ایران‌خودرو
دستور آماده‌باش به استانداران کرمان، فارس، بوشهر و هرمزگان
امروز؛ آخرین مهلت ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۵
اتوبوس‌های قم ۲۶ آذر رایگان شد
مصاف سرخ‌پوشان در تهران؛ تقابل تراکتور با پیکان در تبریز
تصمیمات عملیاتی بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز اعلام شد
­غلامرضا فرخی برترین فرنگی کار جهان شد
ثبت همه املاک فاقد سند الزامی شد
­بازگشت جمعی از افتخار آفرینان کشورمان از بازی‌های پاراآسیایی جوانان
کارآمدی حکمرانی دینی شرط تحقق ایران قوی است
کشف انبار احتکار روغن و شکر به ارزش ۱۲۰ میلیارد ریال در زنجان
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید  (۲ نظر)
آمار جنجالی زندانیان مهریه صحت ندارد  (۲ نظر)
عراقچی: آمریکا در هیچ موضوعی صادق نبوده است  (۲ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
دشمن توان مقابله نظامی با ایران ندارد  (۱ نظر)
اعلام پایان مأموریت سازمان ملل متحد در عراق  (۱ نظر)
اصلاح قیمت شیر خام و ۴ محصول لبنی  (۱ نظر)
پاراآسیایی جوانان ۲۰۲۵؛ چمسورکی راهی فینال پاراتکواندو دختران شد  (۱ نظر)
بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ۸۱ نشان دیگر به نام فرزندان ایران  (۱ نظر)
کشف انبار احتکار روغن و شکر به ارزش ۱۲۰ میلیارد ریال در زنجان  (۱ نظر)
مدارس ابتدایی هرمزگان غیر حضوری شد  (۱ نظر)
اعلام وضعیت فعالیت مدارس در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
آغاز پیش ثبت نام اعتکاف دانش آموزی در استان کرمان  (۱ نظر)
بارش برف وباران در برخی نقاط استان کرمان  (۱ نظر)
ممنوعیت استفاده از گرما تابش و میز آتشدان در مراکز گردشگری و تجاری خراسان رضوی  (۱ نظر)