پزشکیان:
اصلاح ساز و کار پرداخت حقوق و آموزش کشور را پیگیری خواهیم کرد
رئیس جمهور گفت: اصلاح ساز و کار پرداخت حقوق و نیز آموزش کشور را حتما در دولت و با همکاری مجلس پیگیری خواهیم کرد تا هر کس به اندازه انگیزه، توانمندی، خلاقیت و بازدهی خود، حقوق و مزایا و جایگاه داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای مسعود پزشکیان در نخستین نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت چهاردهم، پس از ارائه گزارشی از عملکرد این شورا در دورههای گذشته، بهخصوص دوره سه ساله ریاست شهید دکتر رئیسی، تصریح کرد: در دورههای گذشته، زحمات بسیاری برای تصویب اسناد و سیاستها در حوزههای مختلف کشیده شده، اما ضروری است که نتایج اجرای این اسناد بررسی شود تا ببینیم این اسناد در عمل چقدر منتج به نتایج مدّ نظر شده است و بر اساس آن برای ادامه مسیر، تصمیم درستی بگیریم.
رئیس جمهور با بیان اینکه امروز دستگاهها و بخشهای بسیاری در حوزه فرهنگی فعالیت میکنند و منابع و اعتبارات قابل توجهی به این فعالیتها اختصاص پیدا میکند، اما نتیجهای که مدّ نظر تهیهکنندگان اسناد و سیاستها بوده حاصل نمیشود، گفت: ما حتما در دولت این مسئله را پیگیری میکنیم؛ هر دستگاه و بخشی که از منابع عمومی برای کار فرهنگی بودجهای دریافت میکند، باید در قبال عملکرد خود پاسخگو باشد و نتایج فعالیت خود را ارائه دهد.
آقای پزشکیان تصریح کرد: اینکه با عنوان فعالیت فرهنگی، اعتبار دریافت کنند و فقط کتاب و مقاله بنویسند، قابل قبول نیست؛ نتیجه باید در تغییر رفتارها و اصلاح وضعیت دیده شود. ما باورها و اعتقاداتی داریم که آنها را قابل افتخار میدانیم، اما وقتی به جامعه نگاه میکنیم، میبینیم نسل جوان آنگونه که باید با ما همعقیده نیست؛ کار فرهنگی یعنی اینکه جامعه از عمق جان بپذیرد که این باورها افتخارآمیز هستند.
رئیس جمهور با بیان اینکه دولت چهاردهم به دنبال این است که با تکیه بر اسناد و سیاستهای مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، تحقق این اهداف را دنبال کند، بر ضرورت ارزیابی و بازنگری روشهای اجرای این اسناد از طرف دولت، با همکاری دیگر بخشها در قوا و ارکان مختلف نظام در جهت تحقق اهداف مترتب بر تدوین آنها تأکید کرد.
آقای پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از نگاه و رویکرد حاکم بر عرصه تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش و آموزش عالی، اظهار داشت: باید به این پرسش، پاسخ داد که چرا با هزینههای گزاف، تعداد زیادی دانشگاه ایجاد کردهایم و سرمایه مادی و عمر جوانان را در آنجا صرف کسب آموزشی بیکیفیت میکنیم که فارغالتحصیل بیکار تربیت کنیم، بدون اینکه به تناسب میان نیاز و مصرف، توجه داشته باشیم.
کیفیت پایین آموزش در مدارس و دانشگاهها موضوع دیگری بود که مورد انتقاد رئیس جمهور قرار گرفت و درباره آن گفت: امروز در حالی که دانشگاهها در دنیا وارد نسل ۴ و ۵ شدهاند، ما همچنان در دانشگاههای نسل دوم درجا زدهایم و در دانشگاه فقط علمآموزی داریم و اگر خیلی خلاقیت به خرج دهیم، به دانشجویان روش تحقیق هم یاد میدهیم. آیا با این دانشگاه و فارغالتحصیلان آن میتوان مشکلات پیچیده جامعه را حل کرد یا فقط دانشگاه تأسیس کردهایم که کسب درآمد کنیم؟
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه تحول در جامعه از آموزش شروع میشود، اظهار داشت: ما یک ساز و کار تعیین حقوق ایجاد کردهایم که بر اساس آن بین عالم ماهر و خلاق با یک آدم معمولی، تفاوتی وجود ندارد و هر دو حقوق برابر میگیرند، آن وقت معترضیم که چرا نخبگان ما مهاجرت میکنند. باید بین کسی که میداند، میفهمد، میتواند و انگیزه دارد، با کسی که هیچکدام از اینها را ندارد، یک تفاوتی باشد، اگر نه نتیجه همین است که دانشگاه و کشور از نخبگان، خالی میشود.
آقای پزشکیان، آموزش ندادن مهارتهای اساسی پنجگانه انجام کار گروهی، حل مسئله، برقراری ارتباطات، ساختارسازی و قدرت مدیریت را ضعف اساسی نظام تعلیم و تربیت کشور، عنوان و تصریح کرد: علاوه بر این ضعف اساسی، ما گرفتار بیعدالتی شدید در نظام آموزشی کشور هستیم. کلاس درس برخی مدارس خاص از برخی دانشگاههای ما بالاتر است و در بعضی مدارس دیگر، معلم هم به تعداد کافی نداریم. این تبعیض و بیعدالتی در آموزش موجب شده است که بین ما و نسلی که در این نظام تربیت میشود، فاصله بیفتد و همدیگر را درک نکنیم و زبان هم را نفهمیم.
رئیس جمهور گفت: ما نتوانستهایم زمینه عادلانه، منصفانه و بدون تبعیض برای تحصیل فرزندان این سرزمین ایجاد کنیم و اگر کسی پول نداشته باشد، فرزند او حداقل آموزش را نیز فرا نمیگیرد. این مشکلی است که بنده وقتی برای تحصیلات تکمیلی به تهران آمدم، شخصا با آن درگیر شدم و بسیار از آن رنج بردم. خود این بیعدالتی با فرزندان ما حرف میزند و به آنان میگوید که با هم برابر نیستند و اینجا محیط مناسبی برای تحصیل و زندگی نیست. در چنین زمینهای، عشق به آب و خاک در خون و جان این بچهها جاری نمیشود و اگر وقتی فرصت پیدا کند، به راحتی جلای وطن میکند.
آقای پزشکیان با انتقاد از نظام پرداخت حقوق که با عنوان ایجاد عدالت، خلاقیت، توانمندی و مهارت افراد را نادیده میگیرد، تصریح کرد: در چنین نظامی، ناخواسته کسی که خوب کار میکند، منزوی میشود و کسی که خوب کار نمیکند، خود به خود تشویق میشود؛ لذا ادامه این وضع، خوبها را نیز به تدریج خراب میکند. اصلاح ساز و کار پرداخت حقوق و نیز آموزش کشور را حتما در دولت و با همکاری مجلس پیگیری خواهیم کرد تا هر کس به اندازه انگیزه، توانمندی، خلاقیت و بازدهی خود، حقوق و مزایا و جایگاه داشته باشد.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه هدف نهایی ما این است که حرمت و کرامت مردم بهخصوص در زمان مراجعه به نظام اداری حفظ شود، گفت: آنچه موجب نارضایتی مردم میشود، نه سختیهای ناشی از تحریم و مسائل مشابه آن، بلکه رفتارهای نامناسب با آنان در هنگام مراجعه به بخشهای مختلف نظام اداری از دستگاههای خدماترسان تا دیگر دستگاهها است. توصیه اکید بنده به همه مدیران دولت این است که از همه کارکنان تحت مدیریت خود بخواهند که اگر نمیتوانند مشکل یک مراجعه کننده را رفع کنند، لااقل نمک بر زخم او نپاشند و با زبان و برخورد ملایم و خوش، او را آرام و حرمت و کرامت او را حفظ کنند.
آقای پزشکیان با بیان اینکه این کار را باید از خودمان شروع کنیم، اظهار داشت: در نظر داریم شاخصهایی تدوین کنیم که در ماه رمضان آینده که ماه خودسازی است، بتوانیم عملکرد نیروی انسانی را حداقل یک پله ارتقا دهیم؛ باید مناسک و سنتهای مذهبی متعالی را که داریم، بر اساس روشهای علمی، تبدیل به چارچوبهای عملی برای ارتقای اخلاق و رفتار اداری کنیم. در همین جهت، از شورای عالی انقلاب فرهنگی و همه دستگاههای دیگر میخواهم به ما کمک کنند تا بتوانیم یک تغییر سازنده و ارتقای عملکرد در نیروی انسانی مجموعه نظام اداری کشور بدهیم تا به جایگاه و الگوی مدّ نظر سند چشمانداز نزدیک شویم.