وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
اتصال بخش قابل توجه معرفت قرآنی در ایران به مشهد مقدس
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بخش قابل توجه معرفت قرآنی در ایران دوره معاصر، به آستان قدس رضوی و مشهد مقدس اتصال دارد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی، عباس صالحی عصر امروز در اختتامیه چهل و یکمین دوره مسابقات بینالمللی حفظ و قرائت قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در تالار قدس حرم مطهر رضوی در مشهد افزود: دلایل مختلفی برای اثبات این ادعا بیان میشود که چرا مشهد در دههها و در۱۰۰ سال اخیر و به ویژه در ۲ دهه نزدیک به انقلاب اسلامی، پایگاه معرفت قرآنی بوده که نتیجه آن انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و بخش مشخص و پایانی آن حضور رهبر فرزانه انقلاب در دهههای ۴۰ و ۵۰ و تلاشهای قرآنی ایشان در فضای انس افزایی با معارف قرآن کریم بوده است.
وی ادامه داد: بیتردید آن چه که رهبر معظم انقلاب در دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ تا پیروزی انقلاب اسلامی در مسجد امام حسن مجتبی (ع) و مسجد کرامت مشهد ارائه کردند پایه قابل توجهی برای حیات قرآنی انقلاب اسلامی ایران شد و این سخن، گزاف نیست و کاملا قابل ارجاع است که چگونه جوانههای تفکر قرآنی انقلاب اسلامی که در دوره رهبری ایشان امتداد یافته در این شهر مقدس و متاثر از قدسیت این مکان شکل گرفته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان این که مشهد در فضای انقلاب اسلامی ایران یک پایگاه جدی معارفی قرآن بوده است گفت: بزرگانی مانند آیت الله جواد تهرانی، مرحوم سید هاشم نجف آبادی، استاد محمدتقی شریعتی و شخصیتهای دیگری و در اوج آن رهبر فرزانه انقلاب با نگاههای مبنایی و جامعی که داشتند در این دهههای متوالی معرفت و معارف قرآنی را در سده معاصر ایران ارتقا دادند.
صالحی افزود: به نظر میرسد با این که ما در ایران از نعمت مجاورت با امام رضا (ع) به عنوان پایتخت معنوی ایران و شیعیان برخورداریم، اما باید امام رضا (ع) را با وجه قرآنی اش بیشتر بشناسیم و این وجه از آن وجوه بسیار متعالی حضرت است که گاهی از آن غفلت میکنیم.
وی ادامه داد: گرچه محبت اهل بیت و تشیع در جاهای مختلف ایران بوده، اما با حضور امام رضا (ع) در ایران، ۲ مقطع ایران قبل از امام رضا (ع) و ایران بعد از امام رضا (ع) در تاریخ کشور ما شکل گرفت.
او اضافه کرد: نگاهی که امام رضا (ع) به قرآن دارد با نگاهی که ما و افراد عادی به قرآن داریم فاصله بسیاری دارد. نگاه امام رضا (ع) هم در افق لفظ و هم در افق معنا متفاوت است. بارها این روایت را شنیدهایم که امام رضا (ع) هر سه روز یک بار ختم قرآن میکردند و ایشان میفرماید هر وقت آیهای از قرآن میخوانم از آن عبور نمیکنم مگر آن که در آن تدبر کنم. امامی که حتی در دورههایی که مسئولیتهای جمعی و اجتماعی امامت را هم بر عهده داشتند، چنین انسی با قرآن داشتند بنا براین اگر میخواهیم ثقلین را به جهان نشان دهیم باید از مشهد و بارگاه منور رضوی پیام قرآن را به جهانیان برسانیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پیامبران قبل از خاتم الانبیا (ص) اگرچه کتاب مقدس آسمانی داشتند، اما کتاب آنها فقط نور و هدایت بود، اما معجزه نبود و معجزات آنها در قالبهای دیگر بود ولی کتاب قرآن علاوه بر آسمانی بودن، نور بودن و هدایتگری، معجزه پیامبر نیز هست که یک معجزه معنایی، لفظی و معنوی است.