پخش زنده
امروز: -
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گفت: قرار است طی یک سال، ۱۰ درصد مدارس عادی دولتی مطابق با مدرسه تراز سند تحول بنیادین مناسبسازی شود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مصطفی آذرکیش ظهر امروز سهشنبه ۲۳ بهمن در نشست خبری ارائه برنامههای در دست اجرا و روند پیشرفت برنامههای سال تحصیلی جاری، ضمن تسلیت جان باختن دانش آموزان کرمانی در حادثه رانندگی اخیر، اظهار کرد: آنچه ما بهعنوان سیاست اصلی دنبال میکنیم ساحتهای شش گانه سند تحول آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه محورهای اصلی اقدام شامل ارتقا یادگیری دانشآموزان، برنامهریزی برای تقویت شایستگی معلمان و گسترش عدالت آموزشی میشود، ادامه داد: توسعه حرفهای کارشناسان ستادی در ادارات کل و مراکز استانی آموزش و پرورش نیز در بستر همدلی و وفاق ملی در حال ارتقا است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش افزود: در حال حاضر شش میلیون و ۹۱۷ هزار و۲۰۰ دانش آموزان در دوره متوسطه در ۴۸ هزار و ۵۱۵ مدرسه مشغول به تحصیل هستند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از اولویتهایی که در سال جاری به آن پرداخته شد، ارائه الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بود که طبق برنامهریزیهای انجام شده، قرار است در سال اول ۱۰ درصد مدارس عادی دولتی مطابق با مدرسه تراز سند تحول بنیادین مناسبسازی شود.
ایجاد مدرسه تراز سند تحول
آذرکیش عنوان کرد: الگوی مدرسه تراز یک نقشه اجرایی از سند تحول بنیادی است و در این مدرسهها، تصمیمهای مهم بر اساس تفکر و پژوهش گرفته خواهد شد و از پژوهش سراها، مساجد، و موزهها در راستای اجرای ساحتهای شش گانه نیز استفاده خواهد شد.
وی یادآور شد: با این کار شوق و نشاط دانشآموزان در مدارس ارتقا پیدا میکند و معلمان و مربیان در این مدارس با خلق فرصتهای مناسب، زمینه پرورش و شکوفایی استعداد دانش آموزان را رقم خواهند زد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: این شیوهنامه در حال حاضر بهصورت آزمایشی در شهر قدس استان تهران اجرا شده است و نتایج خوبی در بر داشته که با آسیبشناسی دقیق، این طرح در سایر مدارس نیز اجرا خواهد شد.
پویش «جهاد علمی» برای ارتقای کیفیت آموزشی
وی به راهاندازی پویش «جهاد علمی» به منظور ارتقای کیفیت آموزشی دانش آموزان اشاره کرد و گفت: دانشآموزان دوره متوسطه در هزار و ۱۴۴ مرکز آموزشی در قالب سفرهای یادگیری با استفاده از روشهای نوین، محتوای درسی را دریافت میکنند که برای اجرای این طرح، ۳۷ هزار کارشناس و معلم آموزشهای لازم را فرا گرفتهاند
آذرکیش با بیان اینکه طرح «روستا مرکزی» برای تقویت پوشش تحصلی و عدالت آموزشی در مناطق روستایی در حال اجراست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه هزار و ۱۵۵ مدرسه شبانه روزی در کشور فعال است که از ابتدای سال مالی تاکنون و هفت نوبت سرانه عذایی معادل هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و ۶ مرحله اعتبار ایاب و ذهاب معادل ۴۶۰ میلیارد تومان توزیع شده است.
وی با اشاره به اجرای طرح خود اتکایی برای دانش آموزان مدارس شبانهروزی با کسب مهارتهای فرهنگی و هنری در دوره اول متوسطه، به تکالیف قانون وزارت آموزش و پرورش در برنامه هفتم نیز اشاره کرد و افزود: طبق قانون برنامه هفتم، باید ۶ میلیون دانشآموز غیرهنرستانی یک مهارت شغلی، فرهنگی و هنری را کسب کنند که محاسبات اولیه آن برای بودجه ۱۴۰۴ با همکاری سازمان برنامه و بودجه لحاظ شده است.
مطالبه تخصیص بودجه معوق
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هماکنون یک کانال تخصصی ۹۰۰ هزار نفره در برنامه شاد مهارتهای لازم را به دانش آموزان منتقل میکند، تصریح کرد: دو ردیف بودجهای برای هنرستانها وجود دارد که در ابلاغیه آن رقم ۲۹۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده، اما تاکنون ۳۴ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده است.
وی بر لزوم تأمین بودجه دو هزار میلیارد تومانی تجهیز هنرستانها نیز تأکید کرد و گفت: بسیاری از برنامههای آموزش و پرورش نیاز به همکاری بین دستگاههای مختلف دارد، بهطور مثال برای طرح مهارتورزی دانش آموزان ذیل طرح اطلس مهارتی با همکاری وزارت کشور تعاملات خوبی انجام شده و در حال حاضر ۲۰۰ هنرستان جوار در کنار کارخانهها و کارگاههای مهارتی داریم که با همکاری سازمان فنی و حرفهای و سایر وزارتخانهها این طرح را دنبال میکنیم.
در ادامه این نشست از دو سامانه جدید آموزش و پرورش شامل «پایگاه پژوهشسرای دانشآموزی» و «گروههای آموزشی متوسطه دوم نظری» رونمایی شد که در اختیار معلمان و دانش آموزان قرار گرفته است.