تاثیر تصادفات بر سلامت روان جامعه
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: تصادفات حتی در سلامت روان جامعه هم تاثیر میگذراد، سالانه با از دست دادن حدود ۲۰ هزار نفر، افسردگی به جامعه تزریق میشود.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر کرمانپور در نشست با نمایندگان صنایع خودرویی کشور افزود: تلاش ما افزایش آگاهی رسانی در راستای کاهش خطای انسانی و همچنین ارتقای وضعیت استاندارد خودرو و جاده است؛ قانون هم در این زمینه مهم است که بازدارنده و با پشتوانه باشد.
وی گفت: سال گذشته در این حوادث حدود ۸۰۰ هزار مصدوم و معلول داشتهایم. سهم تصادفات و حواشی آن در تولید ناخالص داخلی، حدود ۷ درصد، اما سهم سلامت، حدود ۳.۷ درصد است.
کرمانپور ادامه داد: ۸ تا ۱۰ درصد از هزینههای سازمانهای بیمه گر، صرف هزینهها و خسارتهای ناشی از تصادفات میشود.
وی با تاکید بر اینکه بیشترین قربانیان حوادث رانندگی، گروه سنی ۵ تا ۲۹ سال است، اظهار کرد: در تصادفات متاسفانه بخشی از نیروهای کار، مولد، دانش آموزان، دانشجویان، مدیران آینده کشور و حتی آنها که در جوانی جمعیت موثر هستند را از دست میدهیم.
وی با بیان اینکه ۷۰ درصد حوادث رانندگی در جادههای برون شهری رخ میدهد، گفت: حدود ۲۵ درصد از حوادث نیز در سطح شهرها اتفاق میافتد.
معاون اجرایی پویش ملی «نه به تصادف!» به شاخصهای جهانی تصادفات و تلفات آن اشاره کرد و گفت: در منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت که ما هم عضوی از آن هستیم، سالانه ۱۶.۴ در هر صد هزار نفر در تصادفات کشته میشوند در حالیکه این شاخص در ایران ۲۰ و متوسط جهانی، ۱۵ است.
وی ادامه داد: در کشور مصر که تشابه فرهنگی با ایران دارد، سالانه ۹ در هر صد هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست میدهند، چون در استانداردهای خودرو و فرهنگ رانندگی، کار کردهاند.
کرمانپور به کاهش قربانیان حوادث رانندگی از ۲۷ هزار و ۵۶۷ در سال ۸۵ به ۱۵ هزار و ۹۳۲ نفر در سال ۹۵ در کشور اشاره و عنوان کرد: در آن دوره عزم ملی برای مداخله در کاهش تصادفات و تلفات آن ایجاد شد و اقداماتی از جمله نصب دوربینهای کنترل سرعت، افزایش جرایم رانندگی و اقدامات فرهنگی از جمله ساخت تولیدات رسانهای در آن دوره انجام شد.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت از ایام تعطیلات نوروز و همچنین مرداد و شهریورماه به عنوان ایام پیک تصادفات و تلفات آن یاد کرد و گفت: پویش نه به تصادف در فاز اول با هدف آگاهی رسانی، حساس سازی جامعه و مطالبه گری برای کاهش تصادفات اجرایی شد، اما در فازهای دوم و سوم و در رویکردهای میان مدت و بلند مدت، دولت به دنبال ارتقای وضعیت خودروها و جادهها خواهد بود.
به گفته وی در کشورهای مختلف نیز اقدامات و پویشهایی برای کاهش تصادفات و تلفات برگزار شده و حتی برخی کشورها اهداف خود را به صفر رساندن مرگ و میر تصادفات عنوان کردهاند. در اجرای این پویش سهم و مشارکت مردم در «نه گفتن» به عوامل خطر تصادفات، ضروری است.
گفتنی است در این نشست، نقطه نظرات نمایندگان صنعت خودرویی کشور، سازمان گسترش و نوسازی صنایع و شرکت ایرانسل در خصوص راهکارهای تقویت همکاری برای اجرای بهتر این پویش و اطلاع رسانی گسترده در سطح جامعه و نیز برنامههای شرکتهای خودرویی برای ارتقای استانداردهای وسایل نقلیه، ارائه شد.