پخش زنده
امروز: -
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، خواستار کاربردی کردن پژوهشهای مراکز تحقیقاتی شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست هماندیشی با صاحب نظران آموزش عالی کشور و حوزه علوم انسانی در پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی با تاکید بر ضرورت گفتوگو با اساتید حوزه آموزش عالی گفت: رابطه میان دانشگاه و جامعه امروزه اهمیت زیادی دارد بطوریکه مردم به موازات افزایش سواد عمومی درباره موضوعاتی که مالیات برای آنها پرداخت میشود نیز مطالبهگری میکنند تا بدانند هزینههایی که برای آموزش عالی صرف میشود در چه حوزههایی کارساز هستند.
سیمایی صراف افزود: بسیاری از دستگاهها دارای مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاه هستند که با هدف کمک و ارائه خدمت به دستگاه تاسیس شدند، اما خیلی محدود از پژوهشهای مراکز تحقیقاتی تبدیل به سیاست و قانون میشود، این در حالی است که مدیر همان دستگاه برای حل مساله نیز کمتر به سراغ پژوهشهای همان موسسه میرود.
وزیر علوم گفت: بیشتر راه حلهای پژوهشگاهها و مراکز تحقیقاتی کاربردی نیستند بلکه آکادمیک هستند، بنابراین امکان حل مسئله ندارند و نمیتوان ارتباط میان پژوهشهای تولید شده برای تصمیم گیریهای اجرایی ایجاد کرد، بنابراین باید کاری کرد تا مدیران بتوانند از پژوهشهای تولید شده، استفاده کنند.
نبود پیوند بین دانشگاه و جامعه ...
محمد یمینی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز در این نشست درباره موضوع ارتباط دانشگاه و جامعه گفت: آموزش و پرورش با آموزش عالی پیوند ندارد به همین علت ورودیهای ترمهای اول و دوم به دانشگاهها دچار افت میشوند. یمینی افزود: در کشورهای موفق جدایی میان آموزش و پرورش و آموزش عالی و آموزش پزشکی دیده نمیشود، در این کشورها تغییرات بیرونی با کمک دانشگاهها رصد میشود تا این مراکز خود را با آنها تطبیق کنند، اما دانشگاههای ما توان سازگار شوندگی را ندارد.
افزایش فعالیتهای غیررسمی در دانشگاهها ...
حسین ابراهیم آبادی، عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی هم با بیان اینکه بین موسسههای پژوهشی ماهیتاً تفاوت وجود دارد، گفت: این موسسهها اتاق فکر یا اندیشکده (Think tank) نیستند و افرادی که زبان مشترک دولت و پژوهشگران باشند به تعداد بسیار کم در اختیار دارد و این مسئله معضل مهمی است.
وی با اشاره به اینکه فعالیتهای غیر رسمی دانشگاهی به اندازه فعالیتهای رسمی دانشگاهی شکل گرفته است گفت:دانشجویان در کافی شاپها در حال یادگیری هستند علت این مسئله هم مربوط به انسجام نداشتن کلاس درس است، به طوری که کلاس دیگر کارکرد سالهای قبل را ندارد.
ضرورت مستقل عمل کردن دانشگاهها....
محمد حسن پرداختچی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی هم در نشست هماندیشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صاحب نظران آموزش عالی کشور گفت: دانشگاهها باید به عنوان نهاد مستقل شناخته شوند و همچنین هر چقدر برای اساتید هیئت علمی سرمایهگذاری شود باز هم ضرورت آن بیشتر احساس میشود.
تاکید بر رشتههای بین رشتهای در مقطع ارشد و دکتری
محمدباقر خرمشاد، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست افزود: رابطه جامعه و دانشگاه در چند دهه گذشته در ادوار مختلف آموزش عالی کشور مطرح شده و در این زمینه پژوهشهای خوبی هم صورت گرفته و پاسخهای نسبتاً خوبی هم به آن داده شده است. وی درباره اقدامات لازم برای بهبود ارتباط میان دانشگاه و جامعه گفت: دانشجو به نحوی تربیت نمیشود که بتواند مسائل را بفهمد و سپس با آن ارتباط برقرار کند و برای حل آن راهکار بدهد درحالیکه باید مسائل را در نظام آموزش وارد کرد.
وی تاکید کرد: یکی از دیگر راهکارها تاکید بر رشتههای بین رشتهای در مقطع ارشد و دکتری است تا آموزش هم مسئله محور تعریف شود. در این صورت هیچ رشتهای جاودانه تعریف نمیشود بلکه رشته بر حسب نیاز تعریف خواهد شد که این روش اساتید را هم پویا میکند.
دانشگاه نباید آموزش و پژوهش را تضعیف کند ...
در ادامه این نشست غلامرضا ذاکر صالحی، عضو موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی گفت: پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی دو کتاب درباره مسئولیت اجتماعی ترجمه کرده که بسیار مفید است.
وی تصریح کرد: سرریز شدن دانشگاه به محیط بیرونی نباید منجر به تضعیف شدن آموزش و پژوهش شود که اگر این مولفهها را به حاشیه ببرد سودی نخواهد داشت. این اقدام باعث ایزو ۲۶۰۰۰ شدن مسئولیت اجتماعی است که در محیطهای آموزشی کاربرد ندارد و خود را ثابت نکرده است.
ضرورت انجام اصلاحات از درون ستاد ...
شاهین همایون آریا، عضو هیئت علمی وزارت علوم هم در این نشست درباره وضع نیروی انسانی در این وزارتخانه گفت: در حال حاضر دو نوع کارمند در وزارتخانه مشغول فعالیت است که حکمشان با نام آمده است؛ اول رانندههای وزارت علوم و دوم اعضای هیئت علمی، بنابراین وقتی با جایگاه هیئت علمی اینگونه برخورد میشود در آینده اثرات خود را آشکار میکند.
آریا افزود: اعضای هیئت علمی در ستاد وزارت علوم در گذشته بوده و حالا هم هستند، اما هم اکنون سیستم در حال حدف کردن هیئت علمی است بطوریکه سیطره امور اداری بر هیئت علمی آنقدر زیاد است که اعلام میکنند حتی حقوق به این اعضا نمیدهند، ضروری است که از درون ستاد اصلاحات آغاز شود و دامنه آن به بیرون برسد.
زنان در عرصه علم به بازی گرفته نمیشوند ...
لیلا فلاحتی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی نیز گفت: به نظر میرسد در ساختار وزارت علوم انسجام نبودن بین ارکان آموزش، پژوهش و فرهنگ وجود دارد.
وی تاکید کرد: عملاً مسائل فرهنگی در حوزه آموزش و پژوهش اهمیت و ارزشی ندارند و قربانی اصلی این مسئله حوزه علوم انسانی شده است و این مسئله باعث شده موسسات مختلفی از جمله در حوزه علوم انسانی تحت تاثیر قرار بگیرند.
فلاحتی به سطح نابرابر حضور زنان در عرصه آموزشی کشور اشاره کرد و افزود: زنان در عرصه علم به بازی گرفته نمیشوند و بسیاری از آنان با مرتبه دانشیاری بازنشسته شدهاند.
وی افزود: سطح نابرابری میان زنان و مردان در مرتبه استادی به این صورت است که فقط ۱۳ درصد از این رتبه در اختیار زنان است و آنها در مدیریتهای کلان حضور ندارند.
اثرات فرهنگی هوش مصنوعی بر استاد و دانشجو ...
احسان طوفان نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز درباره مسئله فناوری و هوش مصنوعی در نظام آموزشی گفت: یکی از مسائل مهم در حوزه فناوری این است که چگونه میتوان یادگیری را بر اساس نیاز دانشجو در نظر گرفت، یکی از این راه حلها استفاده از هوش مصنوعی است، اما نه به عنوان ابزار بلکه به عنوان بستر تحولی برای وزارتخانه و نهادههای سیاستگذار.
طوفان نژاد تصریح کرد: فلسفه فناوری دارای آموزش و تغییر است و معمولاً به آن توجه نمیشود، از هوش مصنوعی استفاده میشود، اما کمتر به آن توجه میشود که هوش مصنوعی چه اثرات فرهنگی در استاد و دانشجو میتواند ایجاد کند.
تاثیرگذاری ۲۰ درصدی آموزشهای رسمی ...
مریم حسینی، عضو هیات علمی موسسه پژوهشی و برنامه ریزی آموزش عالی با طرح این پرسش که چرا پژوهشهای انجام گرفته در قفسهها قرار میگیرند و در تصمیمات کارایی ندارند، گفت: در بررسیهایی که به خصوص در برنامه چهارم توسعه انجام شد با این منظور که چرا اهداف آن برنامه محقق نشد این نتیجه به دست آمد که متولی اطلاعی از ماده و تکلیف در برنامه نداشت.
وی افزود: آموزشهای رسمی در بهترین حالت ۲۰ درصد تاثیرگذار هستند بطوریکه شاهد افت کیفیت هستیم و در نظام آموزش عالی تعدد تصمیم گیریها دیده میشود.
شکاف میان تولید و جذب علم در کشور ...
رضا منیعی، عضو هیات علمی موسسه پژوهشی و برنامه ریزی آموزش عالی نیز با بیان اینکه مسائل و چالشهای امروز به صورت تاریخی در حال تکرار هستند، گفت: سوال این است که چرا معضلات در کشور ما تکرار میشوند، این موارد در دورههایی پررنگ و یا کمرنگ میشوند، اما رفع نشدهاند.
وی افزود: سوالی که مطرح است این است که برای رفع مسائل چقدر از دانش موجه و استدلالهای علمی استفاده میشود و چقدر راهکارها مبتنی بر ایدئولوژی و منافع شخصی و گروهی بوده است.
یونس شکرخواه، عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز گفت: دانشگاه تهران دارای انواع رشتههاست، اما دیگر به صورت تک رشتهای پیشرفت نمیکند، هر دانشگاه را یک کلینیک درنظر بگیریم که باید به صورت پلی کلینیک اقدام کند.
بیشتر بودجه وزارت علوم صرف پرداخت حقوق میشود...
در ادامه این جلسه پرویز ساکتی، استاد بازنشسته دانشگاه شیراز با ارائه دو پیشنهاد درباره مسائل منابع انسانی و بودجهای وزارت علوم گفت: میتوان با افزایش کار دانشجویی به تعدیل کارکنان اداری اقدام کرد که این مستلزم ایجاد نظام طبقه بندی دانشجویی است، این در حالی است که بیشترین بودجه در وزارت علوم صرف پرداخت حقوق میشود.
ساکتی اضافه کرد: پیشنهاد دیگر برای وزارت علوم تعدیل دوره کارشناسی به ۶ یا ۷ ترم است، چون دوره فعلی طولانی است.