فرهنگ مهارتآموزی جایگزین مدرکگرایی شود
مدیر کل آموزش فنی و حرفهای استان بوشهر با اشاره به اهمیت مهارت آموزی در اشتغال جوانان گفت: باید تلاش کنیم فرهنگ مهارتآموزی جایگزین مدرکگرایی شود که با تحقق آن تحولی بزرگ در زمینه اشتغال در استان ایجاد میشود.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، عبدالمجید دراهکی در جلسه شورای اداری آموزش فنی و حرفهای، ظرفیتهای اشتغال استان بوشهر را به عنوان قطب انرژی کشور بسیار بالا دانست و افزود: همه مسئولان استانی باید تلاش کنند فرهنگ مهارتآموزی جایگزین مدرکگرایی شود و اگر چنین شود تحولی بزرگ در زمینه اشتغال در استان ایجاد میشود و میتوانیم امیدوار به رفع بیکاری باشیم.
وی با تاکید براینکه ما آموزشهای فنی و حرفهای را در استان با نگاه به بازار ارائه خواهیم داد عنوان کرد: برنامهریزی شده که آموزشها را بازار محور و بر اساس ظرفیت هر شهرستان، بخش و روستا اجرا کنیم. به همین دلیل یک تحول جدی در نظام آموزش فنی حرفهای در ماههای آینده خواهیم داشت.
مدیر کل آموزش فنی و حرفهای استان بیان کرد: تجدید نظر در عناوین و محتوای برخی دوره ها، بازنگری استانداردهای آموزشی شغلی متناسب با طرح الگوی آموزشهای مهارتی بازارمحور، بازنگری در روشهای تدریس و متناسب ساختن برنامهها با نیازهای کاربردی میتواند در کیفیسازی آموزشها و جلب رضایت کارآموزان موثر باشد.
وی با تاکید بر اهمیت مهارت آموزی، عنوان کرد: امروز ۵۰ درصد بیکاران کشور را فارغالتحصیلان دانشگاهی تشکیل میدهند و وقتی فرد بعد از ۱۶ سال تحصیل وقتی وارد بازار کار میشود متوجه خلا عمیق نداشتن مهارت فنی میشود. به همین دلیل امروز ۷۰ درصد کارآموزان فنی و حرفهای دانشگاهی هستند.
دراهکی به اهمیت تعامل صنعت و دانشگاه با هدف رونق بازار کار اشاره کرد و افزود: شرط رونق کسبوکار و اشتغال مولد و توسعه پایدار همراه بودن مهارت فنی و دانش نظری باهم است که در این ارتباط در کشورهای پیشرفته و توسعهیافته مهارتهای فنی و حرفهای از شروع دوره ابتدایی تا پایان تحصیلات دانشگاهی در کنار آموزش علمی و نظری استقرار دارد و زمینهساز توسعه است.
وی با تاکید بر اینکه جامعه باید به سمت مهارتآموزی سوق داده شود، گفت: هدف اصلی آموزش فنی و حرفهای و دیگر نهادهای آموزشی، تربیت نیروی ماهر و توانمند است، زیرا اثربخشی مهارتهای فنی و حرفهای کلید کارآفرینی و عامل اصلی حل مشکل بیکاری در جامعه است.
مدیر کل آموزش فنی و حرفهای استان بیان کرد: فقرِ مهارت فنی ریشه در خانوادهها دارد و خانوادهها باید فرزندان خود را به فراگیری آموزشهای فنی و حرفهای تشویق کنند.